Teksty zawarte w niniejszym tomie, w stanowczej osnowie, oparte są na biblijnych przekazach, zaczerpniętych głównie z ksiąg Starego Przymierza i Nowego Testamentu. Wzbogacone też zostały między innymi o myśli zaczerpnięte z konstytucji i dekretów Soboru Watykańskiego II, Katechizmu Kościoła Katolickiego, świadectw mistyków oraz publicystów katolickich. Powstały zwykle jako odpowiedź na zagrożenie naszej wiary w zlaicyzowanym świecie i stanowią przyczynek dla zachowania wielowiekowej chrześcijańskiej tradycji, posłuszeństwa i dochowania wierności Kościołowi i jego hierarchii. A co najważniejsze z założenia posiadają kształtować właściwe postawy moralne i społeczne, wynikające z przynależności do Ewangelii i nauczania Kościoła.
W sposób zamierzony zrezygnowano z konwencjonalnego układu rozważań rekolekcyjnych, czyli wyodrębnienia serii nauk, od wstępnej do końcowej. Zebrany materiał podzielono zatem według kryterium wieku i określonych adresatów. I tak Część Pierwsza mieści rozważania rekolekcyjne przeznaczone dla dzieci i młodzieży. Część druga tematycznie skierowana jest do ludzi dorosłych, a jej celem jest uwrażliwienie na zasady życia chrześcijańskiego. Część trzecia, która ma charakter lekcji duchowych, uwzględnia problematykę zainteresowań określonych grup wiernych.
Nauczanie rekolekcyjne nastręcza określonych trudności. Zatem przygotowanie korzystnej nauki rekolekcyjnej wymaga dogłębnej znajomości Biblii, trafnego przygotowania teologicznego oraz znajomości słuchacza i jego potrzeb jednocześnie duchowych, jak i egzystencjalnych. Innej retoryki wymagać będzie osoba dorosła, innej słuchacz mający niewiele lat, innej wreszcie uczestnik życia konsekrowanego. Lecz celem każdej z nauk jest wskazanie drogi do osiągnięcia trzech celów: pierwszy to przemiana serca; drugi umocnienie wiary; trzeci pogłębienie przyjaźni z Bogiem.