Oddając do dłoni czytelników nowe wydanie Psychologii poznawczej, wyrażamy nadzieję, że książka ta pozwoli im nieco lepiej zrozumieć, jak działa umysł. Pisząc ją, sami mogliśmy się tylko zbliżyć do takiego zrozumienia.
Autorzy Blisko 15 lat od premiery pierwszego wydania Psychologii poznawczej ukazujemy świeże, zaktualizowane wydanie podręcznika. Treści publikacji dopasowane są do programów kształcenia z zakresu psychologii procesów poznawczych, a układ i ilość rozdziałów pozwalają uporządkować treści kształcenia w obrębie semestru lub roku akademickiego.
Istotą układu treści podręcznika jest podział na struktury i procesy poznawcze: • Pierwsza część podręcznika poświęcona jest reprezentacjom poznawczym. W kolejnych rozdziałach autorzy ukazali istotę sporu o reprezentację poznawczą, omówili badania nad reprezentacjami nietrwałymi (wyobrażeniami, sądami, modelami umysłowymi) i trwałymi (pojęciami, kategoriami), a także rodzajami wiedzy oraz jej nabywaniem i organizacją.
• Drugą część podręcznika poświęcono elementarnym procesom poznawczym, o stosunkowo niewielkim poziomie złożoności: uwadze, świadomości, kontroli poznawczej, percepcji oraz pamięci. • Trzecia część książki ma za przedmiot złożone procesy poznawcze: myślenie i rozumowanie, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i formułowanie sądów oraz przetwarzanie języka.
Nowa edycja Psychologii poznawczej daje czytelnikom podręcznik prawidłowo pomyślany pod względem struktury, doboru wiedzy i sposobów zilustrowania prowadzonego wywodu. Podręcznik będzie stanowił szczególnie korzystną podstawę kształcenia dla studentów psychologii, kognitywistyki i filozofii, dostarczając im postępowej wiedzy o mechanizmach funkcjonowania umysłu.
Z recenzji prof. Dr hab. Czesława Nosala