Autorka wieloaspektowo scharakteryzowała kształtowanie się świadomości międzykulturowej oraz formy i metody jej urzeczywistniania w ramach wielonarodowych kontyngentów wojskowych. Kluczowe jest odniesienie się do ocen wpływu uwzględnienia czynnika kulturowego na sprawność operacji prowadzonych przez międzynarodowe siły wojskowe.
Autorka skupiła uwagę na perspektywie antropologicznej i wojskowej. Używając metafory, można powiedzieć, że w latach 90. XX wieku doszło do otwarcia puszki Pandory z kulturą. Konsekwencje tej zmiany będą prawdopodobnie odczuwalne przez całą pierwszą połowę XXI wieku.
W odniesieniu do wielonarodowych operacji wojskowych znane, wręcz banalne już teraz zdanie-hasło, stosowane na określenie przewagi partyzantki talibskiej: "Wy macie zegarki, my mamy czas" przedstawia z całą siłą zniżające się znaczenie przewagi technologicznej (zegarek) nad kwestiami niematerialnymi (czas).
W takiej sytuacji znaczącą rolę odgrywa właśnie czynnik kulturowy, przesądzający o konieczności "dozbrojenia" żołnierzy w świadomość kulturową i międzykulturową. Narzędzie to nie powinno być jednak celem samym w sobie (swoistą kulturową poprawnością, równie jałową jak polityczna poprawność), ale środkiem do celu, jakim jest przywrócenie bezpieczeństwa i możliwości rozwoju z poszanowaniem lokalnych norm kulturowych w państwach naznaczonych wieloletnią przemocą, biedą i brakiem perspektyw dla ludności cywilnej.