Celem książki jest przedstawienie dwóch dziedzin twórczości W.H. Audena: jego krytyki szekspirowskiej i librecistyki, a także prześledzenie ich wzajemnych relacji. Na pierwszy rzut oka te dwa obszary aktywności jednego z najwybitniejszych anglojęzycznych poetów XX wieku, pozostające dotąd na marginesie zainteresowań badaczy, zdają się zupełnie do siebie nie przystawać, w istocie jednak, jak przekonuje autor, jest zgoła odmiennie.
Pierwsza część książki stanowi próbę syntetycznego ujęcia dialogu Audena ze spuścizną Szekspira. Składają się na nią analizy "Morza i zwierciadła", uważanego przez twórcę za jego największe dzieło,, a także wykładów, które w latach 1946–1947 wygłosił w nowojorskiej New School for Social Research.
W części drugiej, oprócz rekonstrukcji poglądów poety na operę, jej miejsce wśród innych sztuk, a także specyfikę pracy nad tekstem dedykowanym na ten typ sceny, umieszczono analizy librett napisanych poprzez Audena z Chesterem Kallmanem: "Żywota rozpustnika" i "Serc starań straconych".
"Autor jako pierwszy sytuuje libretta w centrum, wprawiając w ruch dotychczasową hierarchię w recepcji twórczości poety. Przedstawia w książce własną, wyraźną koncepcję, nie stroni też (wzorem swojego bohatera) od soczystej anegdoty, z reguły jednak dzięki nowej konfiguracji utworów prowadzi inspirującą rozmowę o sensach wynikających z lektury tekstów Audena w proponowanym zestawieniu".
dr hab. Ewa Guderian-Czaplińska, prof. UAM "Tomasz Kowalski wprowadza w krąg polskiej refleksji nad twórczością Audena nowy kontekst. W przekonujący sposób dowodzi absolutnej spójności obu tytułowych obszarów na poziomie rozważań o charakterze egzystencjalnym, filozoficznym i estetycznym".
prof. Dr hab. Małgorzata Leyko Powyższy opis pochodzi od wydawcy.