Podręcznik jest asygnowany dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i obfitym, a także tych mających trudności z osiąganiem podstawowych celów eduka¬cyjnych.
Stanowi część zestawu „Żyję w społeczeństwie" – zestawu przygotowanego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Korzystając z podręcznika, uczniowie m.in.:
- opanują najważniejsze zasady savoir-vivre’u
- poznają prawa człowieka oraz prawa przysługujące im jako osobom niepełnosprawnym
- dowiedzą się, w jaki sposób należy nowoczesnać w obliczu niebezpieczeństwa
- poszerzą swoją wiedzę na temat historii Polski, a także tradycji naszego kraju
- dzięki treściom dotyczącym emocji, postaw, cech charakteru i relacji międzyludzkich – będą mieli okazję poznać lepiej samych siebie.
Podręcznik może być też wykorzystany podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych. Jego uzupełnieniem są wydane w osobnej teczce: karty pracy, broszura ze wzorami pism użytkowych i arkusze zawierające dane na temat podstawowych zasad zachowania obowiązujących w miejscach publicznych.
HANNA KURJATA – absolwentka oligofrenopedagogiki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Od 20 lat pracuje z dziećmi niepełnosprawnymi, uczy biologii i przyrody. Pasjonuje się naturą i podróżami po krajach azjatyckich.
ELŻBIETA RABANT – absolwentka edukacji i rewalidacji upośledzonych umysłowo i resocjalizacji na Uniwersytecie Kazimierza pokaźnego w Bydgoszczy i nauczania matematyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną i przeróżnymi dysfunkcjami. Praca z uczniami jest jej ogromną pasją, którą realizuje w trakcie zajęć w szkole przysposabiającej do pracy.