Tytuł Odpowiedzialność za szkodę na ziemi wyrządzoną ruchem statku powietrznego Autor Anna Konert Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-6823-0 seria Monografie Rok wydania 2014 liczba stron 300 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów | str. 11
Wstęp | str. 15
Część I
Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. Ryzyka ogólnego
Rozdział 1
Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. Ryzyka ogólnego w prawie międzynarodowym | str. 25
1.1. Historia tworzenia systemu rzymskiego | str. 25
1.2. System rzymski - ogólna charakterystyka | str. 28
1.2.1. Konwencja rzymska z 1933 r. | str. 28
1.2.2. Protokół brukselski z 1938 r. | str. 38
1.2.3. Konwencja rzymska z 1952 r. | str. 39
1.2.3.1. Zakres przedmiotowy wykorzystania konwencji | str. 41
1.2.3.2. Zakres podmiotowy zastosowania konwencji | str. 47
1.2.3.3. Problematyka odpowiedzialności cywilnej | str. 55
1.2.3.4. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej | str. 68
1.2.4. Jurysdykcja | str. 70
1.2.4.1. Forum rei i forum delicti | str. 70
1.2.4.2. Forum delicti jako jedyne forum | str. 70
1.2.4.2.1. Forum actoris? | str. 74
1.2.4.3. Przedawnienie roszczeń | str. 76
1.2.5. Protokół montrealski z 1978 r. | str. 76
1.3. Próba oceny systemu rzymskiego | str. 81
1.4. Propozycja ILA | str. 86
1.5. Próby modernizacji systemu rzymskiego (2001-2008) | str. 87
1.6. Konwencja o kompensacji szkód wyrządzonych osobom trzecim poprzez statki powietrzne z 2009 r. - ogólna charakterystyka | str. 92
1.6.1. Zakres zastosowania | str. 92
1.6.2. Odpowiedzialność eksploatującego statek powietrzny | str. 97
1.6.2.1. Podmiot odpowiedzialny | str. 97
1.6.2.2. Zasada odpowiedzialności | str. 99
1.6.2.3. Przesłanki odpowiedzialności | str. 102
1.6.2.4. Pierwszeństwo w wypłacie odszkodowań | str. 109
1.6.2.5. Odpowiedzialność kilku podmiotów | str. 110
1.6.2.6. Przesłanki zwalniające z odpowiedzialności | str. 110
1.6.2.7. Wypłata zaliczek | str. 110
1.6.3. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej | str. 111
1.6.4. Pozostałe postanowienia konwencji | str. 112
Rozdział 2
Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. Ryzyka ogólnego w systemach prawnych niektórych państw | str. 114
2.1. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w prawie polskim | str. 114
2.1.1. Wprowadzenie | str. 114
2.2. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej o prawie lotniczem z 1928 r. | str. 115
2.3. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w ustawie - Prawo lotnicze z 1962 r. | str. 120
2.4. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w ustawie - Prawo lotnicze z 2002 r. | str. 122
2.4.1. Wprowadzenie | str. 122
2.4.2. Zakres przedmiotowy ustawy | str. 124
2.4.3. Zakres podmiotowy ustawy | str. 125
2.4.4. Zasada odpowiedzialności | str. 129
2.4.5. Przesłanki odpowiedzialności | str. 131
2.4.6. Okoliczności egzoneracyjne | str. 135
2.4.7. Odpowiedzialność na zasadzie winy (zderzenie statków powietrznych, a także przewóz z grzeczności) | str. 136
2.4.8. Relacja między regulacjami kodeksu cywilnego a ustawy z 2002 r. | str. 137
2.5. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej | str. 143
2.6. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny za szkody wyrządzone osobom trzecim wskutek ruchu statku powietrznego na przykładzie poszczególnych państw | str. 145
Podsumowanie części I | str. 155
Część II
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. Aktami bezprawnej ingerencji
Rozdział 1
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. Aktami bezprawnej ingerencji w prawie międzynarodowym | str. 161
1.1. Akty bezprawnej ingerencji | str. 161
1.2. Zagadnienie terroryzmu | str. 164
1.3. Wyrównanie szkód wyrządzonych osobom trzecim wskutek aktów bezprawnej ingerencji w prawie międzynarodowym - konwencja montrealska z 2009 r. | str. 170
1.3.1. Przyczyny i proces tworzenia konwencji montrealskiej z 2009 r. | str. 170
1.4. Konwencja montrealska unlawful interference z 2009 r. - ogólna charakterystyka | str. 174
1.4.1. Zakres wykorzystania | str. 174
1.4.2. Trzystopniowy system kompensacji szkód | str. 176
1.4.2.1. Odpowiedzialność eksploatującego statek powietrzny (pierwszy pułap) | str. 176
1.4.2.2. Międzynarodowy Fundusz Kompensacyjny Lotnictwa Cywilnego (drugi pułap) | str. 178
1.4.2.3. Wilful misconduct eksploatującego statek powietrzny (trzeci pułap) | str. 190
1.4.2.4. Zasada solidarności państw (solidarity of the states) | str. 196
1.4.3. Przesłanki zwalniające z odpowiedzialności | str. 198
1.4.4. Pierwszeństwo w wypłacie odszkodowań | str. 198
1.4.5. Roszczenia regresowe | str. 199
1.4.6. Pozostałe postanowienia | str. 200
1.4.7. Próba oceny przepisów konwencji montrealskiej unlawful interference. Propozycje rozwiązań | str. 202
1.5. Odpowiedzialność państwa: problem bez rozwiązania? | str. 210
1.6. Alternatywne propozycje rozwiązań na szczeblu międzynarodowym | str. 216
1.6.1. Propozycja Ince & Co | str. 216
1.6.2. Propozycja zmienionia reżimu odpowiedzialności za szkody jądrowe | str. 217
1.6.3. Sugestia zmodyfikowania reżimu odpowiedzialności za szkody spowodowane skażeniem morza olejami | str. 221
1.6.4. Ochrona praw poszkodowanych na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka | str. 225
Rozdział 2
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. Aktami bezprawnej ingerencji w systemach prawnych niektórych państw | str. 227
2.1. Wyrównanie szkód spowodowanych poprzez akty terroryzmu - rozwiązania przyjęte przez poszczególne państwa | str. 227
2.1.1. Wprowadzenie | str. 227
2.1.2. Rozwiązania legislacyjne w zakresie kompensacji szkód | str. 232
2.1.3. Specjalne regulacje w prawie lotniczym | str. 242
2.1.4. Specjalne systemy kompensacji dla ofiar przestępstw | str. 248
2.1.5. Specjalne programy ubezpieczeń na wypadek terroryzmu | str. 258
2.2. Odpowiedzialność za szkody spowodowane wskutek aktów bezprawnej ingerencji w prawie polskim | str. 274
2.3. W poszukiwaniu nowych rozwiązań | str. 282
Rozdział 3
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim atakami terrorystycznymi z 11 września 2001 r. | str. 285
3.1. Wprowadzenie | str. 285
3.2. Następstwa zamachu z 11 września 2001 r. | str. 288
3.2.1. Następstwa gospodarcze | str. 288
3.2.2. Następstwa dla podmiotów związanych z lotnictwem | str. 289
3.2.3. Następstwa dla przewoźników lotniczych | str. 289
3.2.4. Następstwa w ubezpieczeniach lotniczych | str. 292
3.2.5. Następstwa w polityce międzynarodowej | str. 295
3.2.6. Zmiany w prawie | str. 296
3.3. Kompensacja szkód powstałych na skutek ataku terrorystycznego z 11 września 2001 r. | str. 298
3.3.1. Kompensacja szkód poprzez Victims Compensation Fund | str. 298
3.3.1.1. Air Transport Safety and System Stabilization Act (ATSSSA) | str. 298
3.3.1.2. September 11th Victim Compensation Fund | str. 300
3.3.1.3. Zadroga Act z 2010 r. | str. 315
3.3.2. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny za szkody wyrządzone osobom trzecim wskutek ruchu statku powietrznego w prawie amerykańskim | str. 320
3.3.2.4. Zasady ogólne | str. 320
3.3.2.5. Sądowe dochodzenie roszczeń wynikających z ataków z 11 września 2001 r. | str. 330
3.4. Fundusz czy sąd? Wnioski | str. 346
Podsumowanie części II | str. 350
Zakończenie | str. 357
Bibliografia | str. 361
Wstęp | str. 15
Część I
Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. Ryzyka ogólnego
Rozdział 1
Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. Ryzyka ogólnego w prawie międzynarodowym | str. 25
1.1. Historia tworzenia systemu rzymskiego | str. 25
1.2. System rzymski - ogólna charakterystyka | str. 28
1.2.1. Konwencja rzymska z 1933 r. | str. 28
1.2.2. Protokół brukselski z 1938 r. | str. 38
1.2.3. Konwencja rzymska z 1952 r. | str. 39
1.2.3.1. Zakres przedmiotowy wykorzystania konwencji | str. 41
1.2.3.2. Zakres podmiotowy zastosowania konwencji | str. 47
1.2.3.3. Problematyka odpowiedzialności cywilnej | str. 55
1.2.3.4. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej | str. 68
1.2.4. Jurysdykcja | str. 70
1.2.4.1. Forum rei i forum delicti | str. 70
1.2.4.2. Forum delicti jako jedyne forum | str. 70
1.2.4.2.1. Forum actoris? | str. 74
1.2.4.3. Przedawnienie roszczeń | str. 76
1.2.5. Protokół montrealski z 1978 r. | str. 76
1.3. Próba oceny systemu rzymskiego | str. 81
1.4. Propozycja ILA | str. 86
1.5. Próby modernizacji systemu rzymskiego (2001-2008) | str. 87
1.6. Konwencja o kompensacji szkód wyrządzonych osobom trzecim poprzez statki powietrzne z 2009 r. - ogólna charakterystyka | str. 92
1.6.1. Zakres zastosowania | str. 92
1.6.2. Odpowiedzialność eksploatującego statek powietrzny | str. 97
1.6.2.1. Podmiot odpowiedzialny | str. 97
1.6.2.2. Zasada odpowiedzialności | str. 99
1.6.2.3. Przesłanki odpowiedzialności | str. 102
1.6.2.4. Pierwszeństwo w wypłacie odszkodowań | str. 109
1.6.2.5. Odpowiedzialność kilku podmiotów | str. 110
1.6.2.6. Przesłanki zwalniające z odpowiedzialności | str. 110
1.6.2.7. Wypłata zaliczek | str. 110
1.6.3. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej | str. 111
1.6.4. Pozostałe postanowienia konwencji | str. 112
Rozdział 2
Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. Ryzyka ogólnego w systemach prawnych niektórych państw | str. 114
2.1. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w prawie polskim | str. 114
2.1.1. Wprowadzenie | str. 114
2.2. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej o prawie lotniczem z 1928 r. | str. 115
2.3. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w ustawie - Prawo lotnicze z 1962 r. | str. 120
2.4. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w ustawie - Prawo lotnicze z 2002 r. | str. 122
2.4.1. Wprowadzenie | str. 122
2.4.2. Zakres przedmiotowy ustawy | str. 124
2.4.3. Zakres podmiotowy ustawy | str. 125
2.4.4. Zasada odpowiedzialności | str. 129
2.4.5. Przesłanki odpowiedzialności | str. 131
2.4.6. Okoliczności egzoneracyjne | str. 135
2.4.7. Odpowiedzialność na zasadzie winy (zderzenie statków powietrznych, a także przewóz z grzeczności) | str. 136
2.4.8. Relacja między regulacjami kodeksu cywilnego a ustawy z 2002 r. | str. 137
2.5. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej | str. 143
2.6. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny za szkody wyrządzone osobom trzecim wskutek ruchu statku powietrznego na przykładzie poszczególnych państw | str. 145
Podsumowanie części I | str. 155
Część II
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. Aktami bezprawnej ingerencji
Rozdział 1
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. Aktami bezprawnej ingerencji w prawie międzynarodowym | str. 161
1.1. Akty bezprawnej ingerencji | str. 161
1.2. Zagadnienie terroryzmu | str. 164
1.3. Wyrównanie szkód wyrządzonych osobom trzecim wskutek aktów bezprawnej ingerencji w prawie międzynarodowym - konwencja montrealska z 2009 r. | str. 170
1.3.1. Przyczyny i proces tworzenia konwencji montrealskiej z 2009 r. | str. 170
1.4. Konwencja montrealska unlawful interference z 2009 r. - ogólna charakterystyka | str. 174
1.4.1. Zakres wykorzystania | str. 174
1.4.2. Trzystopniowy system kompensacji szkód | str. 176
1.4.2.1. Odpowiedzialność eksploatującego statek powietrzny (pierwszy pułap) | str. 176
1.4.2.2. Międzynarodowy Fundusz Kompensacyjny Lotnictwa Cywilnego (drugi pułap) | str. 178
1.4.2.3. Wilful misconduct eksploatującego statek powietrzny (trzeci pułap) | str. 190
1.4.2.4. Zasada solidarności państw (solidarity of the states) | str. 196
1.4.3. Przesłanki zwalniające z odpowiedzialności | str. 198
1.4.4. Pierwszeństwo w wypłacie odszkodowań | str. 198
1.4.5. Roszczenia regresowe | str. 199
1.4.6. Pozostałe postanowienia | str. 200
1.4.7. Próba oceny przepisów konwencji montrealskiej unlawful interference. Propozycje rozwiązań | str. 202
1.5. Odpowiedzialność państwa: problem bez rozwiązania? | str. 210
1.6. Alternatywne propozycje rozwiązań na szczeblu międzynarodowym | str. 216
1.6.1. Propozycja Ince & Co | str. 216
1.6.2. Propozycja zmienionia reżimu odpowiedzialności za szkody jądrowe | str. 217
1.6.3. Sugestia zmodyfikowania reżimu odpowiedzialności za szkody spowodowane skażeniem morza olejami | str. 221
1.6.4. Ochrona praw poszkodowanych na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka | str. 225
Rozdział 2
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. Aktami bezprawnej ingerencji w systemach prawnych niektórych państw | str. 227
2.1. Wyrównanie szkód spowodowanych poprzez akty terroryzmu - rozwiązania przyjęte przez poszczególne państwa | str. 227
2.1.1. Wprowadzenie | str. 227
2.1.2. Rozwiązania legislacyjne w zakresie kompensacji szkód | str. 232
2.1.3. Specjalne regulacje w prawie lotniczym | str. 242
2.1.4. Specjalne systemy kompensacji dla ofiar przestępstw | str. 248
2.1.5. Specjalne programy ubezpieczeń na wypadek terroryzmu | str. 258
2.2. Odpowiedzialność za szkody spowodowane wskutek aktów bezprawnej ingerencji w prawie polskim | str. 274
2.3. W poszukiwaniu nowych rozwiązań | str. 282
Rozdział 3
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim atakami terrorystycznymi z 11 września 2001 r. | str. 285
3.1. Wprowadzenie | str. 285
3.2. Następstwa zamachu z 11 września 2001 r. | str. 288
3.2.1. Następstwa gospodarcze | str. 288
3.2.2. Następstwa dla podmiotów związanych z lotnictwem | str. 289
3.2.3. Następstwa dla przewoźników lotniczych | str. 289
3.2.4. Następstwa w ubezpieczeniach lotniczych | str. 292
3.2.5. Następstwa w polityce międzynarodowej | str. 295
3.2.6. Zmiany w prawie | str. 296
3.3. Kompensacja szkód powstałych na skutek ataku terrorystycznego z 11 września 2001 r. | str. 298
3.3.1. Kompensacja szkód poprzez Victims Compensation Fund | str. 298
3.3.1.1. Air Transport Safety and System Stabilization Act (ATSSSA) | str. 298
3.3.1.2. September 11th Victim Compensation Fund | str. 300
3.3.1.3. Zadroga Act z 2010 r. | str. 315
3.3.2. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny za szkody wyrządzone osobom trzecim wskutek ruchu statku powietrznego w prawie amerykańskim | str. 320
3.3.2.4. Zasady ogólne | str. 320
3.3.2.5. Sądowe dochodzenie roszczeń wynikających z ataków z 11 września 2001 r. | str. 330
3.4. Fundusz czy sąd? Wnioski | str. 346
Podsumowanie części II | str. 350
Zakończenie | str. 357
Bibliografia | str. 361