Sytuacja społeczno - gospodarcza, w jakiej powstała niniejsza publikacja, przejdzie do historii. Świat zdominowany poprzez COVID-19 stał się uzależniony od działań i relacji wirtualnego świata. Współczesny człowiek otoczony nowoczesnymi technologiami, w tym zaanektowanymi poprzez media, zmienia sposób funkcjonowania w społeczeństwie XXI wieku.
Technologie kształtują nowe wzorce społecznych zachowań, najczęściej przez prędkie zmiany ludzkich relacji informacyjnych. Ogólnodostępność cyfrowa pozwoliła na skuteczniejszą komunikację i systematyczne wzbogacanie zasobów informacyjnych.
Korzystamy z nich intuicyjnie, nie za każdym razem rozumiejąc perswazyjne mechanizmy barwy ich wpływu na nasze życie.Technologie mediowe są tym elementem technice pokolenia cyfrowego, które zdominowały i zmodyfikowały życie współczesnego człowieka.
Nowy ekosystem medialny coraz częściej staje się wirtualnym otoczeniem budującym sprawne bodźce, na które często bezkrytycznie, reagują ludzie. Sposoby konsumpcji mediów, możliwości weryfikacji ich przekazów stały się kopalnią wiedzy o użytkownikach, kreując trendy i style życia pokoleń użytkowników.Umiejętność pozyskiwania i analizowania informacji z rozmaitych źródeł informacji o znacznej objętości (Big Data) obejmujących problematykę światowych i polskich trendów w zakresie B+R+I, przyczyniły się do przemiany w mediach konwencjonalnych, wytwarzając nowe źródła informacji, produktywnie formując typy użytkowników o nowych potrzebach, motywacjach i zachowaniach.
Widoczna, niemal bezkrytyczna akceptacja nowych, cyfrowych mediów diametralnie zmieniła wszystkie konwencjonalne formy dystrybucji informacji. Stworzyło to konieczność podejmowania pionierskich, kompleksowych badań z użyciem innowacyjnej aparatury badawczej stosowanej - co nad wyraz znaczne - z interdyscyplinarną analityką.
Zrozumienie i wyjaśnienie złożonych problemów i zjawisk, towarzyszących nowym mediom, wymaga pionierskiej metodologii, adekwatnych narzędzi i szerokiej, interdyscyplinarnej interpretacji wyników prowadzonych badań nad mediami.Dostrzegając zapotrzebowanie na efekty badań, nad wspomnianym mariażem wirtualnego świata z nowymi technikami informacyjnymi, w środowisku społeczno-gospodarczym, Katedra technologii Informacyjnych Mediów demonstruje kolejny zbiór dokonań młodych naukowców.
To oni - przedstawiciele i użytkownicy cyfrowego świata, bacznie obserwując otaczającą rzeczywistość, wyłuskują z niej to co bardzo pokaźne, nowoczesne i pionierskie. Wykorzystują do tego celu najnowsze technologie i narzędzia, szczególnie analizując spore ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane światowe zasoby informacyjne oraz własne autorskie badania.Efekty pracy młodych badaczy przedstawia czwarty tom Antologii Tekstów Katedry technologii Informacyjnych Mediów.
Jest on prezentacją zainteresowań absolwentów kierunku Logistyka Mediów, punktem zwrotnym w relacjach biznesowych, a także informacją dla pracodawców dotyczącą wiedzy, umiejętności i możliwości badawczych osób zasilających rynek pracy związany z komunikacją i nowymi mediami.
Zapewne będzie on, na podobieństwo poprzednich tomów, uzupełnieniem, inspiracją, punktem wyjścia dla dalszych badań naukowych podejmowanych przez młodych adeptów nauki.Uzupełnienie publikacji stanowią materiały z cyklicznych konferencji organizowanych przez członków Katedry, wykonywane projekty w sektorze B+R+I i nowo otwarte studia Zarządzanie Big Data.We współczesnym, usieciowionym świecie, bogatym w zetabajtowe zasoby informacyjne, prezentowane badania spotykają się z niesłabnącym zainteresowaniem świata biznesu.
Oczekuje on rzetelnej diagnozy zasygnalizowanych w tomie problemów wpływających na społeczną podmianę informacji.