"Monografia pod redakcją Tomasza Gackowskiego i Mateusza Patery to interesujące spojrzenie na ekosystem medialny, a decyzje redaktorów w zakresie doboru treści sprawiają, iż zawartość publikacji jest w istocie ucieleśnieniem tytułowych Variów.
Książka zaskakuje interdyscyplinarnością i właśnie zróżnicowaniem, nie tylko tematycznym, ale i metodologicznym, empirycznym, a nawet językowym czy wysokogatunkowym. Obok tekstów badawczych, wykorzystujących np.
analizę zawartości, analizę źródeł zastanych czy CAWI, pojawiają się opracowania bliższe esejom naukowym, gdzie dominuje autorski styl twórców, wyrażający się niekiedy osobistym podejściem do analizowanego tematu.
bez dwóch zdań wspólnym mianownikiem tematycznym publikacji są współczesne media - Autorzy udowadniają, jak bogate, złożone, wręcz skomplikowane jest dzisiaj to zagadnienie. Można je analizować z perspektywy dziennikarskiej, politologicznej, językowej, marketingowo-ekonomicznej, technologicznej, a nawet filozoficznej.
Można wybrać podejście mediocentryczne (i skoncentrować się na badaniu ich konwencjonalnej/cyfrowej odsłony) albo humanocentryczne (i poszukiwać odpowiedzi na pytanie o miejsce, rolę i przyszłość człowieka w coraz bardziej zdigitalizowanym/zmediatyzowanym świecie)." dr hab.
Anna Jupowicz-Ginalska, Uniwersytet Warszawski "Czytelnik uzyskuje niebanalny zestaw teoretycznych i empirycznych artykułów, przedstawiających ciekawe poznawczo, a nade wszystko aktualne tematy, skupione wokół tradycyjnych i nowych mediów.
Publikacja w pewnym stopniu odzwierciedla współczesne trendy w badaniach medioznawczych, większą część publikacji stanowią bowiem rozważania na temat skutków tworzenia, stosowania i konsumpcji przekazów w nowych mediach.
Dostrzegalna jest wyraźna orientacja Autorów na badania w obrębie komunikowania politycznego i wpływu, jaki na ten podsystem komunikacyjny mają media społecznościowe. Na podkreślenie zasługuje przezroczysty język zebranych publikacji, poprawne osadzenie rozważań w literaturze i właściwe zastosowanie aparatu pojęciowego poprzez Autorów.
Jestem przekonany, że praca spotka się z zainteresowaniem równocześnie środowiska medioznawców, jak i politologów oraz kulturoznawców - zarówno badaczy, jak i studentów tych dziedzin." dr hab. Sławomir Gawroński, prof.
Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie Powyższy opis pochodzi od wydawcy.