Podjęte w pracy badanie fenomenu prywatności pozostało skierowane na analizę kategorii konstytuujących to zjawisko oraz na rekonstrukcję dylematów prywatności w dziedzinach mających kluczowe znaczenie dla współczesnego życia społecznego i gospodarczego. Takie założenie badawcze wyznaczyło ramową strukturę pracy, na którą składają się dwie zasadnicze części.
W pierwszej z nich – złożonej z trzech rozdziałów – skoncentrowano się na teoretycznym oglądzie prywatności wskazanym poprzez podstawowe perspektywy filozoficzne.
W rozdziale pierwszym przedstawiono kształt historii prywatności, definicje i warianty prywatności. Następnie poddano analizie dychotomię: prywatny – publiczny i omówiono funkcje prywatności. Rozważania zakończono strukturalizacją pojęcia prywatności wskazującą na jej trzy rozmiary: wymiar fizycznej przystępności, rozmiar kontroli , a także wymiar samodeterminacji. Do tej struktury autor odwołuje się w dalszych częściach pracy.
Rozdział drugi poświęcono miejscu prywatności w filozofii i problemom filozoficznym związanym z prywatnością. Skoncentrowano się zwłaszcza na czterech aspektach prywatności: ontologicznym, epistemologicznym, antropologicznym oraz aksjologicznym. Podjęto dodatkowo próbę interpretacji prywatności jako kategorii filozoficznej i wartości etycznej.
W rozdziale trzecim zawarto analizę ewolucji statusu prawa do prywatności traktowanej jako prawo naturalne, jako prawo człowieka i jako prawo niezbywalne. W drugiej części rozdziału przedstawiono argumenty uzasadniające prawo do prywatności, ramy tworzenia tego prawa i konflikt prawa do prywatności z innymi prawami.
Pierwsza część, w której ukazano ewolucję samego pojęcia prywatności i jej rozmiarów, stanowi podbudowę filozoficzną przedstawionych w części drugiej konfliktów pomiędzy prywatnością jednostki a prawidłowem społecznym.
Drugą część – na którą składają się również trzy rozdziały – poświęcono współczesnym uwarunkowaniom prywatności, w szczególności tym o charakterze socjologicznym. Jej celem jest zbadanie i ukazanie wielości form i przejawów tego samego w swej istocie konfliktu między prywatności ą jednostki a korzystnem ogółu.
W rozdziale czwartym zawarto rozważania dotyczące relacji pomiędzy sferą prywatną i publiczną oraz przedstawiono konsekwencje (dla prywatności) powiększenia nadzoru sfery publicznej. Poruszono w nim na dodatek problem prywatności osób publicznych oraz omówiono konflikt pomiędzy instytucjami państwa a prywatnością obywateli. Podjęto też próbę odpowiedzi na pytanie, jak nasza prywatność będzie wyglądać w przyszłości.
Rozdział piąty dotyczy prywatności w miejscu pracy. Ukazano w nim konflikt pomiędzy prywatnością pracownika a prawidłowem i zaprezentowano problemy związane z prywatnością, z którymi borykają się równocześnie pracodawcy, jak i ich pracownicy. Przeprowadzono dodatkowo analizę kodeksów etycznych wybranych przedsiębiorstw pod kątem poruszania w nich problemu prywatności pracownika. W aneksie do tego rozdziału zawarto listę przebadanych z punktu widzenia prywatności kodeksów etycznych.
W rozdziale szóstym ujęto analizę uwarunkowań prywatności konsumenta, a także kosztów związanych z brakiem ochrony prywatności. Szczególny akcent położono na ukazanie zagrożeń dla prywatności konsumenta ze strony współczesnych i na możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom.
Wyniki przeprowadzonej analizy fenomenu prywatności z punktu widzenia filozofii i socjologii zawarto we wnioskach.
Publikacja powstała we współpracy z Instytutem Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
ISBN: 9788375453461
Kod paskowy: 9788375453461
Autorzy: Chrabonszczewski Maciej
Rok wydania: 2012
Kod wydawcy: 29692
Miejscowość: Warszawa
liczba stron: 302
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11.1
Format: 16.1x23.9
Głębokość (mm): 15
Waga: 0.45
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka
W pierwszej z nich – złożonej z trzech rozdziałów – skoncentrowano się na teoretycznym oglądzie prywatności wskazanym poprzez podstawowe perspektywy filozoficzne.
W rozdziale pierwszym przedstawiono kształt historii prywatności, definicje i warianty prywatności. Następnie poddano analizie dychotomię: prywatny – publiczny i omówiono funkcje prywatności. Rozważania zakończono strukturalizacją pojęcia prywatności wskazującą na jej trzy rozmiary: wymiar fizycznej przystępności, rozmiar kontroli , a także wymiar samodeterminacji. Do tej struktury autor odwołuje się w dalszych częściach pracy.
Rozdział drugi poświęcono miejscu prywatności w filozofii i problemom filozoficznym związanym z prywatnością. Skoncentrowano się zwłaszcza na czterech aspektach prywatności: ontologicznym, epistemologicznym, antropologicznym oraz aksjologicznym. Podjęto dodatkowo próbę interpretacji prywatności jako kategorii filozoficznej i wartości etycznej.
W rozdziale trzecim zawarto analizę ewolucji statusu prawa do prywatności traktowanej jako prawo naturalne, jako prawo człowieka i jako prawo niezbywalne. W drugiej części rozdziału przedstawiono argumenty uzasadniające prawo do prywatności, ramy tworzenia tego prawa i konflikt prawa do prywatności z innymi prawami.
Pierwsza część, w której ukazano ewolucję samego pojęcia prywatności i jej rozmiarów, stanowi podbudowę filozoficzną przedstawionych w części drugiej konfliktów pomiędzy prywatnością jednostki a prawidłowem społecznym.
Drugą część – na którą składają się również trzy rozdziały – poświęcono współczesnym uwarunkowaniom prywatności, w szczególności tym o charakterze socjologicznym. Jej celem jest zbadanie i ukazanie wielości form i przejawów tego samego w swej istocie konfliktu między prywatności ą jednostki a korzystnem ogółu.
W rozdziale czwartym zawarto rozważania dotyczące relacji pomiędzy sferą prywatną i publiczną oraz przedstawiono konsekwencje (dla prywatności) powiększenia nadzoru sfery publicznej. Poruszono w nim na dodatek problem prywatności osób publicznych oraz omówiono konflikt pomiędzy instytucjami państwa a prywatnością obywateli. Podjęto też próbę odpowiedzi na pytanie, jak nasza prywatność będzie wyglądać w przyszłości.
Rozdział piąty dotyczy prywatności w miejscu pracy. Ukazano w nim konflikt pomiędzy prywatnością pracownika a prawidłowem i zaprezentowano problemy związane z prywatnością, z którymi borykają się równocześnie pracodawcy, jak i ich pracownicy. Przeprowadzono dodatkowo analizę kodeksów etycznych wybranych przedsiębiorstw pod kątem poruszania w nich problemu prywatności pracownika. W aneksie do tego rozdziału zawarto listę przebadanych z punktu widzenia prywatności kodeksów etycznych.
W rozdziale szóstym ujęto analizę uwarunkowań prywatności konsumenta, a także kosztów związanych z brakiem ochrony prywatności. Szczególny akcent położono na ukazanie zagrożeń dla prywatności konsumenta ze strony współczesnych i na możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom.
Wyniki przeprowadzonej analizy fenomenu prywatności z punktu widzenia filozofii i socjologii zawarto we wnioskach.
Publikacja powstała we współpracy z Instytutem Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
ISBN: 9788375453461
Kod paskowy: 9788375453461
Autorzy: Chrabonszczewski Maciej
Rok wydania: 2012
Kod wydawcy: 29692
Miejscowość: Warszawa
liczba stron: 302
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11.1
Format: 16.1x23.9
Głębokość (mm): 15
Waga: 0.45
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka