Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria „postpamięci" bardzo błyskawicznie stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojennej kultury europejskiej. Hirsch opisuje zróżnicowane sposoby, za pomocą których pamięć mogła być „przekazywana" – od rozmów, poprzez zachowanie rodziców, które było skutkiem przeżyć z przeszłości (depresja, obsesje, milczenie) oraz ich wpływ na kolejne pokolenie.
Postpamięć zwraca uwagę nie tyle na sam transfer pamięci, choć świadomość jego przebiegu jest kluczowa dla zrozumienia całego cyklu, ile sposób, w jaki zostaje ona przyswojona przez odbiorców, którzy cały czas muszą w nim aktywnie uczestniczyć.
Postpamięć nie jest procesem jednolitym, ale chaotycznym, rozszczepionym na zróżnicowane formy i media, przez które może odbywać się transmisja „pamięci" pomiędzy pokoleniami. Jej wewnętrzna dynamika i brak ściśle określonych struktur powodują, że jest ona otwarta na modyfikacje i może przyjmować rozmaite formy w zależności od relacji, w jakiej się odbywa.
W jaki sposób teatr uczestniczy w procesie transferu pamięci? Jak się do niego ustosunkowuje i z niego korzysta? Czy spektakl może budować doświadczenie postpamięci? Jakie są konsekwencje uruchomienia narracji krytycznych wobec postpamięci? Książka Marty Bryś jest próbą odpowiedzi na te pytania na przykładach spektakli Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki oraz Krzysztofa Warlikowskiego.
proces postpamięci odbywa się w relacji pomiędzy sceną a widownią. W pewnym sensie najważniejszą cechą całej analizy jest zwrócenie uwagi na ten właśnie fakt „stawania się" postpamięci w teatrze. I w tej kwestii jednocześnie analiza przedstawień, jak i jej konkluzje są wyjątkowo słuszne i odkrywcze.
Fragment recenzji prof. Krzysztofa Bielawskiego nad wyraz warte podkreślenia jest krytyczne podejście Autorki do przywołanych prac. W każdym z rozdziałów opiera ona własne interpretacje na wybranej koncepcji teoretycznej, czasem traktując ją jako inspirację dla swoich obserwacji, czasem jako cenne wsparcie metodologiczne, czasem jednak przeformułowując wersję autorską czy wręcz wchodząc z nią w polemikę.
Fragment recenzji prof. Ewy Guderian-Czaplińskiej Ważną zdobyczą rozprawy jest pokazanie i dowiedzenie, że specyfika cyklu postpamięci sprawia, że „niezależnie od tego, czy dane medium posiada komentarz (także krytyczny) do transferu pamięci, to zawsze zostaje poprzez niego zagarnięte i automatycznie staje się jego częścią".
W ten sposób nazwa „teatr postpamięci" otrzymuje niejako podwójne uzasadnienie: jest to teatr będący częścią cyklu postpamięci, a zarazem tematyzujący, wystawiający go. Fragment recenzji prof. Dariusza Kosińskiego MARTA BRYŚ – doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim.
W latach 2011–2013 pracowała w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka", w latach 2013–2014 koordynatorka programowa festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Wraz z dr Łucją Iwanczewską współkuratorka projektu „Biografie w teatrze" wykonywanego w Cricotece.
W latach 2014–2015, a także 2016–2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku koordynowała promocję Teatru POP-UP w Krakowie, wykonywanego poprzez Agencję GAP, w ramach którego była na dodatek producentką autorskiego projektu SPI-> RA-> LA Krystiana Lupy, Piotra Skiby i Igi Gańczarczyk.
W latach 2018–2019 koordynowała współpracę z artystami w Krakowskim Salonie Sztuki organizowanym poprzez Fundację F.A.I.T, a także Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współredaktorka wraz z prof. Katarzyną Fazan i dr hab.
Anną R. Burzyńską publikacji Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (2014). Publikuje na łamach czasopism „Didaskalia", „Dialog", „Notatnik Teatralny", „Opcje". Tytuł Doświadczenie postpamięci w teatrze Autor Marta Bryś Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego EAN 9788323348702 ISBN 9788323348702 Kategoria Sztuka\Teatr seria Teatr / Konstelacje liczba stron 194 Format 15.8x23.5x0.9 cm Rok wydania 2020 Oprawa Miękka ze skrzydełkami Wydanie 1 Waga 0.328 kg