Ma charakter podręcznika akademickiego, przygotowanego częściowo w formie wykładu uniwersyteckiego i w formacie aktywności dydaktyczno-pedagogicznych i studiów przypadku do zrealizowania na zajęciach o charakterze seminaryjno-konwersatoryjnym.
Zawartość i format książki skorelowane są z oczekiwaniami sformułowanymi w obecnych i przygotowywanych standardach kształcenia nauczycieli oraz realizowanymi programami kształcenia glottodydaktyków polonistycznych w ramach studiów podyplomowych w różnorodnych polskich ośrodkach akademickich.
Pod względem treści obejmuje całościowy przegląd rozwoju glottodydaktyki polonistycznej i wskazuje kierunki rozwoju mocnych kompetencji dydaktyczno-metodycznych w odniesieniu do nauczania podsystemów polszczyzny, a także rozwijania kompetencji językowych.
Książka jest adresowana do studentów wszelkich ścieżek kształcenia nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego. Ważnym odbiorcą będą także czynni zawodowo nauczyciele i lektorzy języka polskiego jako obcego zainteresowani podnoszeniem swych kwalifikacji. Częściowo seminaryjny charakter publikacji umożliwi jej stosowanie także w ramach przeróżnych form doskonalenia oferowanych czynnym zawodowo polonistom."