Nasilona w ostatnich latach w Europie migracja stawia mieszkańców naszego kontynentu przed licznymi problemami. Wymaga od nas nie tylko gotowości udzielenia migrantom doraźnej pomocy,w dodatku rozwiązania kwestii ich trwałej obecności w świecie, który nie był na nią przygotowany. Problemy poruszone w artykułach skategoryzowanych w niniejszej publikacji skupiają się wokół pytań, jaką rolę odegrać może edukacja obywatelska dorosłych w procesach integracji przybyszy z przyjmującymi ich społecznościami i jak wobec tego powinna się ona zmienić, by sprostać postawionym przed nią zadaniom.
Odpowiedzi na te pytania szukają autorzy pochodzący z trzech różnorodnych krajów: Niemiec, Polski i Ukrainy. W każdym z tych państw procesy migracji przybrały odmienne formy, pojawiły się tez inne reakcje na ten problem. Celem publikacji nie jest jednak diagnoza sytuacji w każdym kraju z osobna, lecz skonfrontowanie ze sobą przeróżnych punktów widzenia na problemy, które mimo specyficznych dla każdego państwa przejawów są pod wieloma względami do siebie podobne.
Wspólnym rysem tych wypowiedzi jest przekonanie, iż udana integracja nie może być utożsamiana z procesem polegającym tylko na dostosowywaniu się migrantów do zastanych, niepodlegających negocjacjom warunków. Przeciwnie, jej powodzenie zależy od gotowości miejscowych społeczności do zmian - od ich otwartości na to, co świeże i nieprzewidywalne. Taka otwartość wpisana jest w myślenie demokratyczne, dlatego o prezentowanej książce można powiedzieć, iż traktuje o tym, jak przekazywać demokratyczne wartości, nie ograniczając wolności ludzi, dla których mogą one być czymś zupełnie nowym.
Odpowiedzi na te pytania szukają autorzy pochodzący z trzech różnorodnych krajów: Niemiec, Polski i Ukrainy. W każdym z tych państw procesy migracji przybrały odmienne formy, pojawiły się tez inne reakcje na ten problem. Celem publikacji nie jest jednak diagnoza sytuacji w każdym kraju z osobna, lecz skonfrontowanie ze sobą przeróżnych punktów widzenia na problemy, które mimo specyficznych dla każdego państwa przejawów są pod wieloma względami do siebie podobne.
Wspólnym rysem tych wypowiedzi jest przekonanie, iż udana integracja nie może być utożsamiana z procesem polegającym tylko na dostosowywaniu się migrantów do zastanych, niepodlegających negocjacjom warunków. Przeciwnie, jej powodzenie zależy od gotowości miejscowych społeczności do zmian - od ich otwartości na to, co świeże i nieprzewidywalne. Taka otwartość wpisana jest w myślenie demokratyczne, dlatego o prezentowanej książce można powiedzieć, iż traktuje o tym, jak przekazywać demokratyczne wartości, nie ograniczając wolności ludzi, dla których mogą one być czymś zupełnie nowym.
Tytuł Edukacja obywatelska wobec migracji Autorzy red. Ewa Bobrowska, Dorota Gierszewski, Julia Klu Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego EAN 9788323346630 ISBN 9788323346630 Kategoria Literatura, Nauki humanistyczne ilość stron 227 Format 15,8x23,5 cm Rok wydania 2019 Oprawa broszurowa