Rację ma Georges Didi-Huberman, gdy pisze, iż nieobecność pozbawiona stabilności właściwej widzialnej rzeczy nie może zostać raz na za każdym razem poznana ani reprezentowana. Wobec ograniczeń dotyczących kategorii negatywnych cenne jest to, co proponuje literatura - artystyczne konstrukty braku i nieobecności, figuracje oparte na wyobraźni.
Książka demonstruje tytułowe figuracje w poezji Krystyny Miłobędzkiej, Mirona Białoszewskiego i Urszuli Kozioł i prawem kontekstu - Stanisława Grochowiaka, a także Zbigniewa Herberta. Na przykładzie odczytywanej liryki autorka demonstruje, w jaki sposób literatura ma możliwość wieloaspektowego profilowania "fenomenów" braku i nieobecności.
\"Książka Eweliny Suszek wznosi pytania najważniejsze. Pyta o pękniętą tożsamość podmiotu, o nieoczywistość istnienia, o niewystarczalność tego, co realne i o pustkę, która w szczególnych przypadkach otwiera się na transcendencję.
stanowcze części monografii, poświęcone tyleż problematyce figuracji braku i nieobecności, co jednostkowym realizacjom poetyckim rewelacyjnie dobranych poprzez Autorkę głównych bohaterów pracy, poetów związanych z lingwistyczną orientacją pokolenia '56, to imponująca konceptualnie, perfekcyjnie zrealizowana, dopracowana w szczegółach sugestia literaturoznawczego myślenia.
W rozpoznaniach ogólnych Ewelina Suszek jest niezwykle precyzyjna, w odkryciach szczegółowych - finezyjna, chciałoby się dodać: miejscami bywa zachwycająca\". Dr hab. Prof. UŚ Joanna Kisiel Ewelina Suszek - doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie.
Ukończyła filologię polską i filozofię w ramach Międzywydziałowych jednostkowych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Śląskim, Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne Nauczania Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego i Podyplomowe Studia "Przygotowanie Pedagogiczne".
Laureatka drugiej nagrody w Konkursie im. Czesława Zgorzelskiego. Autorka monografii prędkość, pośpiech, kompresja. "Poetyka przyśpieszenia" w poezji Krystyny Miłobędzkiej (2014), współredaktorka książek: Przygody nierozumu: szaleństwo - myśl - kultura (2012) i Kontrinterpretacje (2018).
Publikowała m.in. W "Postscriptum Polonistycznym", "Śląskich Studiach Polonistycznych", "FA-arcie", "artPAPIERZE".