istotną część tomu stanowią teksty, które Autor nazywa publicystycznymi felietony, wywiady, listy. Odnosi się w nich do bieżących tematów, wydarzeń i sytuacji z przełomu XX i XXI wieku. Przekonuje, iż filozofia jako wytrawiony logiką sposób myślenia ma uniwersalne wykorzystanie i jest dostępna każdemu. Drugie wydanie tekstów prof. Bogusława Wolniewicza (pierwsze w WUW).
W filozofii nie potrzeba pokaźnej erudycji. By ją wydajnie uprawiać, starczy spełnić trzy warunki: posiadać coś do powiedzenia, umieć to jasno wyrazić, nie bać się tego zrobić. Gdy brak choć jednego, nie ma filozofii.
Bogusław Wolniewicz, Nadchodzi czas filozofii
istotną część tomu stanowią teksty, które można nazwać publicystycznymi. Nieraz są takimi już z formy felietony, wywiady, listy. W nazwaniu owym kryje się przygana: że ta filozoficzna publicystyka to jakaś filozofia drugiego gatunku myśli ulotne, dziś żywe, jutro uschłe. Ta przygana nie wydaje się optymalna.
We wszelkiej publicystyce objaśnia się sens tego, co się właśnie dzieje, i co swą aktualnością nieodparcie przykuwa do siebie uwagę publiczności. Publicystyka jest artykulacją opinii publicznej: hermeneutyką tego kalejdoskopu, jaki stanowią wydarzenia dnia. Sens bieżących wydarzeń jest jednak wielowarstwowy i trudny do zgłębienia. Dlatego konieczne są różne warianty publicystyki, o rozmaitym zasięgu. A im dalej ona sięga, tym luźniej zespaja się z interesem chwili: jest on dla niej za każdym razem punktem wyjścia, ale bynajmniej nie dojścia.
Ze Wstępu
W filozofii nie potrzeba pokaźnej erudycji. By ją wydajnie uprawiać, starczy spełnić trzy warunki: posiadać coś do powiedzenia, umieć to jasno wyrazić, nie bać się tego zrobić. Gdy brak choć jednego, nie ma filozofii.
Bogusław Wolniewicz, Nadchodzi czas filozofii
istotną część tomu stanowią teksty, które można nazwać publicystycznymi. Nieraz są takimi już z formy felietony, wywiady, listy. W nazwaniu owym kryje się przygana: że ta filozoficzna publicystyka to jakaś filozofia drugiego gatunku myśli ulotne, dziś żywe, jutro uschłe. Ta przygana nie wydaje się optymalna.
We wszelkiej publicystyce objaśnia się sens tego, co się właśnie dzieje, i co swą aktualnością nieodparcie przykuwa do siebie uwagę publiczności. Publicystyka jest artykulacją opinii publicznej: hermeneutyką tego kalejdoskopu, jaki stanowią wydarzenia dnia. Sens bieżących wydarzeń jest jednak wielowarstwowy i trudny do zgłębienia. Dlatego konieczne są różne warianty publicystyki, o rozmaitym zasięgu. A im dalej ona sięga, tym luźniej zespaja się z interesem chwili: jest on dla niej za każdym razem punktem wyjścia, ale bynajmniej nie dojścia.
Ze Wstępu
Tytuł Filozofia i wartości T.3 Autor Bogusław Wolniewicz Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego EAN 9788323536253 ISBN 9788323536253 Kategoria Literatura, Filozofia liczba stron 348 Format 205x148x20 mm Rok wydania 2018 Oprawa broszurowa