W opracowaniu podjęto próbę wskazania możliwości wykorzystania teorii gier w dziedzinie bezpieczeństwa, zwłaszcza do celów dydaktycznych. Przedstawiono przeróżne podejścia do problematyki podejmowania decyzji i przykłady użycia teoriogrowych modeli w procesach podejmowania decyzji w dziedzinie bezpieczeństwa..
W części pierwszej, poświęconej teorii decyzji omówiono podstawowe pojęcia dotyczące decyzji i decydowania, a także sposoby systematyzowania i klasyfikowania decyzji. Wyjaśniono, na czym polega maksymalizacja poręczności i racjonalny sposób podejmowania decyzji. Omówiono cykl decyzyjny, a także różnice między racjonalnym a nieracjonalnym sposobem podejmowania decyzji. Zaprezentowano na dodatek przykładowe modele podejmowania decyzji.
Część drugą poświęcono decyzjom w naukach o bezpieczeństwie. W kolejnych rozdziałach omówiono takie zagadnienia jak: planowanie i podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, decyzje w zarządzaniu kryzysowym, ryzyko decyzyjne, podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia decydowania w warunkach zespołu. Następnie wyszczególniono metody i sposoby doskonalenia, a także wspomagania decyzji w dziedzinie bezpieczeństwa. Część tę kończy prezentacja i omówienie (na przykładach) mechanizmów działania modeli decyzyjnych w obszarze bezpieczeństwie.
Ostatnia część poświęcona została teorii gier. Przedstawiono genezę i istotę teorii gier, podstawowe mechanizmy i strukturę teorii gier. Omówiono kwestie dotyczące równowagi w grze oraz różnych jej typów. Najwięcej miejsca poświecono równowadze Nasha, optimum Pareto, a także wartość Shapleya. Następnie (na przykładach) dokonano prezentacji rodzajów i typów gier ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów działania gier niekooperacyjnych (w warunkach konfliktu) i gier kooperacyjnych (w warunkach współpracy i koalicji). Pracę kończą przykłady zastosowania gier decyzyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego. Gry te zostały omówione i objaśnione w sposób szczególnie szczegółowy, akcentując w ten sposób możliwości funkcjonalnego wykorzystania teorii gier w obszarze bezpieczeństwa.
Monografia skierowana jest do osób zainteresowanych tematyką gier decyzyjnych, do osób świata nauki, jak jeszcze do studentów nauk o bezpieczeństwie. Może posłużyć jako podręcznik do przedmiotu gry decyzyjne.
W części pierwszej, poświęconej teorii decyzji omówiono podstawowe pojęcia dotyczące decyzji i decydowania, a także sposoby systematyzowania i klasyfikowania decyzji. Wyjaśniono, na czym polega maksymalizacja poręczności i racjonalny sposób podejmowania decyzji. Omówiono cykl decyzyjny, a także różnice między racjonalnym a nieracjonalnym sposobem podejmowania decyzji. Zaprezentowano na dodatek przykładowe modele podejmowania decyzji.
Część drugą poświęcono decyzjom w naukach o bezpieczeństwie. W kolejnych rozdziałach omówiono takie zagadnienia jak: planowanie i podejmowanie decyzji w obszarze bezpieczeństwa, decyzje w zarządzaniu kryzysowym, ryzyko decyzyjne, podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia decydowania w warunkach zespołu. Następnie wyszczególniono metody i sposoby doskonalenia, a także wspomagania decyzji w dziedzinie bezpieczeństwa. Część tę kończy prezentacja i omówienie (na przykładach) mechanizmów działania modeli decyzyjnych w obszarze bezpieczeństwie.
Ostatnia część poświęcona została teorii gier. Przedstawiono genezę i istotę teorii gier, podstawowe mechanizmy i strukturę teorii gier. Omówiono kwestie dotyczące równowagi w grze oraz różnych jej typów. Najwięcej miejsca poświecono równowadze Nasha, optimum Pareto, a także wartość Shapleya. Następnie (na przykładach) dokonano prezentacji rodzajów i typów gier ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów działania gier niekooperacyjnych (w warunkach konfliktu) i gier kooperacyjnych (w warunkach współpracy i koalicji). Pracę kończą przykłady zastosowania gier decyzyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego. Gry te zostały omówione i objaśnione w sposób szczególnie szczegółowy, akcentując w ten sposób możliwości funkcjonalnego wykorzystania teorii gier w obszarze bezpieczeństwa.
Monografia skierowana jest do osób zainteresowanych tematyką gier decyzyjnych, do osób świata nauki, jak jeszcze do studentów nauk o bezpieczeństwie. Może posłużyć jako podręcznik do przedmiotu gry decyzyjne.