Autorzy książek poświęconych trudnym zachowaniom u dzieci zbyt nieraz opierają się na uniwersalnym podejściu, nie uwzględniając stanu autonomicznego – połączenia pomiędzy mózgiem a ciałem. Nie biorą także pod uwagę indywidualnych różnic oraz charakterystycznych dla danej osoby mocnych i słabych stron.
ponadto większość ludzi analizujących trudne zachowania nie bada ich w kontekście rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka. W efekcie mnóstwo opracowanych programów innowacyjnania nie przynosi oczekiwanych skutków, ponieważ brakuje tam spójnego uzasadnienia albo myśli przewodniej.
Celem niniejszej książki jest ukazanie nowego kontekstu służącego zrozumieniu trudności behawioralnych, a także przedstawienie planu umożliwiającego podejmowanie decyzji uwzględniających równocześnie mózg, jak i ciało dziecka.
Choć w ciągu ostatnich 30 lat zaobserwowaliśmy gwałtowny postęp w zakresie badań dotyczących mózgu, to jednak zaczynamy dopiero przekładać zdobytą wiedzę na funkcjonalne zastosowanie. Z doświadczenia autorki tej publikacji wynika, iż prace doktora Stephena Porgesa, neuronaukowca, dotyczące teorii poliwagalnej, a zwłaszcza jego koncepcja neuropostrzegania, stanowią najkorzystniejszy, nowy sposób spojrzenia na dzieci z trudnościami w zachowaniu oraz ich rodziców i ich wspierania.
Nota o autorce: Doktor Mona Delahooke to licencjonowana psycholożka kliniczna z ponad 30-letnim doświadczeniem w opiece nad dziećmi i ich rodzinami. Jest starszym członkiem wydziału Profectum Foundation, organizacji zajmującej się wspieraniem rodzin i ich neuroróżnorodnych dzieci i nastolatków i dorosłych.
Jako trenerka udziela się też w Department of Mental Health w Los Angeles. Raduje się najwyższym podziwm wśród specjalistów z dziedziny ochrony zdrowia psychicznego niemowląt i drobnych dzieci w Kalifornii, gdzie jest mentorką praktyki refleksyjnej.
często wygłasza wykłady i prowadzi szkolenia oraz konsultacje dla rodziców, organizacji, szkół i placówek publicznych. W swej aktywności zawodowej skupia się na promowaniu opartych na relacjach i współczuciu interwencji neurorozwojowych, podejmowanych z myślą o dzieciach z różnicami rozwojowymi, behawioralnymi, emocjonalnymi oraz ujawniającymi się w uczeniu.
Jest autorką publikacji Social and emotional development in early intervention: A skills guide for working with children.