Książka Strategie sensoryczne w jedzeniu i mówieniu to z zasady podręcznik dla logopedów, neurologopedów, psychologów, pedagogów specjalnych oraz terapeutów integracji sensorycznej. Zezwala na poszerzenie albo zdobycie wiedzy dotyczącej rozwoju motorycznego, kształtowania się mowy i jej zaburzeń i zasad karmienia i wprowadzania pełnowartościowej diety u dzieci, od niemowląt poczynając.
Publikacja oparta jest na najnowszych doniesieniach ze światowej i polskiej literatury i na doświadczeniach autorek w pracy z dziećmi z opóźnieniami i zaburzeniami neurorozwojowymi. Dzięki temu jej zawartość merytoryczna wykracza poza ramy programu studiów z zakresu logopedii i neurologopedii, integracji sensorycznej oraz innych kierunków psychologiczno-pedagogicznych.
Stanowi więc kompendium wiedzy nie tylko dla studentów. Autorki przedstawiają wzajemne powiązania i zależności ergonomiczne wymienionych obszarów rozwojowych w aspekcie neurofizjologii oraz teorii integracji sensorycznej.
Punkt wyjścia stanowi charakterystyka zaburzeń sensomotorycznych dotyczących karmienia, wybiórczej diety i rozwoju mowy według teorii integracji sensorycznej. Czytelnik znajdzie w książce wskaźniki dysfunkcji, określone procedury diagnostyczne i terapeutyczne i ćwiczenia do domowego programu terapii.
Układ graficzny (tabele, ilustracje, wyróżnienie widocznych fragmentów tekstu, indeks i kolorowe plansze do ćwiczeń) pozwoli czytelnikowi łatwiej i szybciej przyswoić oraz utrwalić najważniejsze zagadnienia przydatne w praktyce zawodowej.
„Książka jest wyjątkowo niezbędna i cenna ze względu na swój charakter, a także zawarty w niej materiał. Bez dwóch zdań będzie użyteczna dla profesjonalistów, lecz także rodziców zaangażowanych w cykl wychowawczy swego dziecka".
dr Krzysztof Szamburski psycholog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej „bardzo cenne jest w tej publikacji zebranie najnowszej wiedzy teoretycznej z zakresu różnorodnych nauk i połączenie jej z propozycjami funkcjonalnych oddziaływań.
Autorki wnikliwie scharakteryzowały wpływ zaburzeń przetwarzania sensorycznego na karmienie i wybiórcze jedzenie oraz na rozwój mowy dziecka w ścisłym powiązaniu z fizjologicznymi, motorycznymi i behawioralnymi uwarunkowaniami.
Książka może pomóc w odkryciu i zrozumieniu procesów, które leżą u podłoża złożonych problemów z jedzeniem i mówieniem, postawić właściwą diagnozę i zaplanować produktywną terapię. Jest napisana językiem odpowiednim zarówno dla specjalistów, jak i nauczycieli czy rodziców".
Ewa Rycombel neurologopeda, specjalistka wczesnego wspomagania rozwoju, terapeutka treningu słuchowego Neuroflow