Wyjątkowość bajek o empatii polega na tym, iż nie tylko opisują one świat relacji z perspektywy dziecka, lecz także uczą odkrywania i nazywania uczuć oraz potrzeb: tych widocznych, wyrażanych spontanicznie, i tych ukrytych głęboko w sercu. Rozpoznanie uczuć i potrzeb pozwala zaakceptować siebie i innych, jestniezbędne, by w pełni być sobą, bez czego z kolei niemożliwe jest szczęście.Skąd wiem, iż ktoś mnie kocha?
Po czym mogę poznać, czego potrzebuję?
Jak mam mówić, aby rodzice usłyszeli,niezwykle nie lubię pobierania krwi?
Czy zawsze muszę się dzielić?
Dlaczego mój młodszy brat czasem tak szczególnie mnie złości, iż mam ochotę spuścić mu lanie?
No i co to znaczy być grzecznym?
Oto niektóre z ważnych dziecięcych problemów, które pojawiają się w pierwszym tomie bajek o empatii. Żyrafa Bibi, jej najlepszy przyjaciel, szakal Zenon, i inne zwierzęta z Leśnego Zakątka rozmawiają ze sobą na te właśnie tematy, czasem burzliwie.
Intencją autorek bajek o empatii (inspirowanych porozumieniem bez przemocy Marshalla Rosenberga) jest krzewienie wśród dzieci i dorosłych komunikacji opartej na wzajemnym szacunku, akceptacji i empatii. Takie podejście pozwala odkryć potencjał i wewnętrzne piękno w naszych dzieciach oraz w nas samych. Dlatego też w bajkach nie ma rad. Ich miejsce zajęło zaciekawienie drugim człowiekiem – jego emocjami i potrzebami. Jest tu radość, złość, smutek, wdzięczność i niemało innych uczuć. Emocje są bardzo ważne, bo informują nas o potrzebach, o tym, co w danym momencie przeżywa zarówno niewiele znaczący, jak i wielki bohater bajki.