Tematem książki są powracające w polskiej liryce i sztuce XX wieku świadectwa tęsknoty za obrazem prawdziwym. Autorka skupia się na opisie relacji, jakie zawiązane zostają między obrazem i słowem, teoriami języka poetyckiego i historią reprezentacji w artystycznych projektach Tadeusza Różewicza, Tadeusza Kantora, Jerzego Nowosielskiego, Stanisława Czycza i Ewy Kuryluk.
Formułowane poprzez nich pytania o możliwość współczesnego (ludzkiego, a nie boskiego) veraiconu wyrastają z pragnienia stworzenia dzieła przyległego do doświadczeniowego jądra, zniesienia asymetrii między cierpieniem a przedstawieniem, spotęgowania bycia w poetyckim obrazie.
Roszczenie prawdziwości obrazu urasta w opisywanych projektach do rozmiarów arcytrudnych, a zgłaszający je twórcy mimo że wielokrotnie zdradzają wiedzę o niemożliwym charakterze swoich zamierzeń z uporem podejmują kolejne (zawsze nieudane i zawsze nieukończone) próby stworzenia słownego odcisku granicznego cierpienia.
Czynią to w poczuciu bezwzględnej konieczności spełniania zadania w obszerniejszej mierze ludzkiego niż artystycznego. Dlatego poszukiwanym poprzez siebie poetyckim językom, malarskim i teatralnym formom nadają funkcje bliskie tym, jakie obrazy pełniły przed epoką sztuki.
Tytuł Ikona i trauma Autor Agata Stankowska Wydawnictwo Universitas EAN 9788324235476 ISBN 9788324235476 Kategoria Literatura, Nauki humanistyczne liczba stron 296 Format 15x23,5 cm Rok wydania 2019 Oprawa broszurowa