Bohater niniejszej książki Ignacy Płonka swoje życie poświęcił wychowaniu i nauczaniu kolejnych młodych pokoleń Polaków. Wykorzystując metodykę skautową, sprawnie trafiał do młodych ludzi, a oni uważali go za autorytet, ale też przyjaciela i starszego brata.
Potrafił produktywnie wdrażać system zastępowy, czyli kwintesencję skautingu, w Brzozowie, Tarnobrzegu, Palestynie i dużej Brytanii. Tworzenie środowiska harcerskiego zaczynał zawsze od wyszkolenia zastępowych, a kierując nimi, organizował idealne drużyny i hufce harcerskie.
Jako jeden z wielu instruktorów harcerskich twórczo przystosowywał metodykę skautową do warunków, w których przyszło mu działać. Nie ulepszał tego systemu, nie udziwniał go,wspaniale wprowadzał w życie, w pracy drużyn, którymi kierował, a potem przez 33 lata propagował na łamach redagowanego przez siebie czasopisma „Na Tropie”.
Przyjrzyjmy się temu systemowi i jego twórcy. Z recenzji prof. Zw. Dr hab. Bogusław Śliwerski hm. Nareszcie mamy w ofercie wydawniczej książkę o polskiej wersji systemu zastępowego jako fundamentalnej formy pracy metodą skautową.
[…] Jednym z powodów przetrwania ponad sto lat skautingu na całym świecie jest właśnie swoistego rodzaju łatwość używania sytemu zastępowego, w którym zastępowy musi poradzić sobie z własnymi rówieśnikami, odsłaniając przed nimi w toku pełnienia służby swoje uzdolnienia, pasje, zainteresowania i harcerską wiedzę.
Najpierw trzeba umieć stać się dla harcerzy naturalnym dla nich przewodnikiem, akceptowanym i podziwianym przez nich wędrowcem, który podąża wraz z tą małą społecznością szlakiem ponadczasowych wartości.
Nigdzie indziej harcerze nie nauczą się służyć Bogu i Ojczyźnie, nie poznają, nie zinterioryzują i nie włączą w strukturę własnych działań i całożyciowej postawy treści Przyrzeczenia Harcerskiego, aby być im wiernym zachowując prawo do samostanowienia i samowychowania.
[…] Uniwersalność metody skautowej/harcerskiej polega właśnie na tym, iż do jej wykorzystywania nie potrzeba uniwersytetów, kolegiów, instytucji specjalnie kształcących przyszłych liderów do pracy z młodymi, ba, z rówieśnikami.
[…] Bohater tej książki nie studiował pedagogiki harcerskiej,kreujeł własną pedagogię w naturalnych warunkach uczenia się w działaniu i przez działanie, mając jednak wiedzę na temat celów, zasad i metod pracy drużyny skautowej, która nie może korzystnie funkcjonować, jeśli nie działają w niej zastępy.
Mamy tu także niebanalną historię „wykluwania się” w środowisku oddalonym od bibliotek, elit i akademii utalentowanego lidera, samouka, pracującego nad sobą młodzieńca, który w trudnych warunkach kształtował najpierw swój charakter.
[…] Po raz pierwszy mamy dostęp do tekstów źródłowych Ignacego Płonki, który atrakcyjnie pisze o tym, jak pełnić rolę zastępowego, odkrywając w sobie instynkt wodza, wrażliwość społeczną i poczucie odpowiedzialności, by stawać się skutecznym „rzeźbiarzem młodych serc i charakterów”.
Tytuł Ignacy płonka i jego system zastępowy Autor Marian Miszczuk Wydawnictwo Impuls EAN 9788380953413 ISBN 9788380953413 Kategoria Historia\Historia Polski ilość stron 169 Format 13.2x20x1.9 cm Rok wydania 2017 Oprawa Twarda Wydanie 1 Waga 0.262 kg