proces uczenia się znikomego dziecka, w tym także dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, polega na dążeniu do wiedzy, rozwijaniu umiejętności i gromadzeniu doświadczeń. Każde dziecko musi posiadać określone miejsce w społeczeństwie, swoje prawa i obowiązki, w tym prawo do rozwoju, który dorośli powinni wspomagać.
Chcąc zaspokoić potrzeby i spełnić wymogi równocześnie dziecka, jak i środowiska, autorki zgromadziły materiały, które mogą być pomocne dla nauczycieli, terapeutów i rodziców podczas prowadzenia zajęć terapeutycznych o charakterze ogólnorozwojowym, stymulacyjnym, korekcyjnym albo kompensacyjnym.Opracowanie obejmuje szeroko pojętą pracę terapeutyczną z dziećmi w wieku przedszkolnym.W pierwszej części książki znajdują się materiały, za pomocą których można przeprowadzić wstępną diagnozę dziecka.Druga część opracowania gromadzi przykładowe opisy przypadków, a także programy terapeutyczne dostosowane do określonego poprzez terapeutę poziomu.W trzeciej części zawarte są wskazówki dla nauczyciela dotyczące planowania pracy dydaktyczno-terapeutycznej i przykładowe indywidualne plany pracy terapeutycznej.
Proponowane ćwiczenia i zabawy w poszczególnych planach okresowych mogą jednocześnie być wykorzystane w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak i stanowić część zajęć z niezbyt licznymi grupami dzieci.Część czwarta książki gromadzi podsumowanie pracy terapeutycznej.
Znajdują się tu przykładowe opinie wydawane o dziecku i opisy jego postępów. W piątej i szóstej części autorki umieściły przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych, przyporządkowane do danego poziomu,, a także zestawy pomocy dydaktycznych i karty pracy, opracowane i używane poprzez autorki w codziennej pracy z dziećmi.Dwie ostatnie części książki stanowią zawartość płyty CD (Przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych, a także wybrane karty pracy)Wersja e-book zawiera całą zawartość płyty CD.