"Docelowo zasadniczym sposobem wymiany korespondencji ma być publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego realizowana na jeden, własny adres do doręczeń elektronicznych. Cel ten będzie wykonywany etapami, a ostatecznie proces wdrażania tego systemu we wszelkich dziedzinach ma się zakończyć dopiero w 2029 roku.
Natomiast elektronizacja doręczeń w postępowaniu podatkowym jest jedną z najwcześniej wprowadzanych. Publikacja wskazuje na zmiany wprowadzane w tym zakresie. Zgodnie z wprowadzanymi nowymi rozwiązaniami: 1.
Przedsiębiorcy wpisani do KRS i CEIDG będą mieli obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych 2. Forma elektroniczna ma być podstawową formą tworzenia, gromadzenia i przesyłania dokumentów w relacjach urząd-podatnik (przedsiębiorca) 3.
Doręczenia mają być dokonywane typowo na adres do doręczeń elektronicznych (chyba iż następują w siedzibie organu podatkowego). 4. Gdy nie jest realne doręczenie na adres do doręczeń elektronicznych uruchamiane są stopniowo kolejne reguły doręczeń poczynając od usługi hybrydowej do przesyłki listowej 5.
Pismo uznaje się za doręczone w dniu wskazanym w urzędowym poświadczeniu odbioru, a w sytuacji jego braku - po upływie 14 dni od dnia umieszczenia pisma na portalu podatkowym. 6. Podania wnosi się na piśmie lub ustnie do protokołu.
Pisma utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych albo przez portal podatkowy. Znajomość procedury doręczeń w progresywnaniu podatkowym jest potrzebna w sytuacjach sporów z organami podatkowymi.
Przekroczenie terminów wyznaczonych na dokonanie określonych czynności zespaja się bowiem z zasady z nieodwracalną utratą uprawnień poprzez podatnika. Elektronizacja tych doręczeń może się okazać jednocześnie ułatwieniem jak i utrudnieniem tego nowoczesnania.
"