Kontrola i podnoszenie jakości stało się ważną strategią biznesową dla wielu organizacji, producentów, dystrybutorów, firm transportowych, organizacji świadczących usługi finansowe, czy opiekę zdrowotną.
Utrzymanie wysokiego poziomu jakości produktów lub usług zapewnia przewagę konkurencyjną. Sukces firm zależy od zadowolenia klientów i korzystnego zarządzanie kosztami. W odniesieniu do firm produkcyjnych, zakres działań inżynierskich w przedsiębiorstwie to stosowanie w praktyce stosownych mechanizmów zarządzania, popartych wiedzą o jakości, w zakresie zagadnień teoretycznych związanych m.in.
z organizacją zarządzania, ekonomią, statystyką, informatyką czy ekologią. Lecz zakres działań inżynierskich łączy te teoretyczne kwestie z zagadnieniami użytecznymi dotyczącymi między innymi technologii, materiałoznawstwa, projektowania i konstruowania, metrologii czy systemów sterowania.
Niniejsza monografia przybliża wybrane problemy i kierunki rozwoju inżynierii produkcji jak i inżynierii jakości. Autorami rozdziałów są nauczyciele oraz absolwenci Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie.