Praca jest próbą opisu naukowego najważniejszych i najistotniej reprezentatywnych kalwarii w ich rozwoju czasowym, znajdujących się aktualnie na terenie Polski. I tak obok powszechnie znanych obiektów pochodzących z XVII wieku, takich jak Kalwaria Zebrzydowska, Pakoska, Wejherowska, Pacławska, Krzeszowska czy Wambierzycka, i kalwarii z XVIII wieku, takich jak Kalwaria Annogórska, opisowi poddane zostały w dodatku mniej znane obiekty architektoniczno-krajobrazowe, dziewiętnastowieczne i z I połowy XX wieku, np. Kalwaria Piekarska, Głotowska, Ujska, tzw. Nieznaczne kalwarie słupowe na Dolnym Śląsku, Kalwarie Wielewska, Panewnicka,, a także te całkiem współczesne, z końcówki wieku XX i XXI, jak Kalwaria Gietrzwałdzka, Kodeńska, Golgota Beskidów, Kalwaria w Wąsoszu Górnym, w Wierszach na obrzeżach Puszczy Kampinoskiej, w Pratulinie na Podlasiu czy również w Kurzętniku na Pojezierzu Brodnickim.
Uwzględnienie tych najnowszych założeń na równych prawach i z jednorodną dokładnością, jak w przypadku ich utytułowanych barokowych poprzedniczek, umożliwiło całościowy ogląd fenomenu polskich kalwarii, ich rangi artystycznej i miejsca w dziedzictwie kulturowym, formującym naszą narodową tożsamość. Przy czym wykorzystanie aparatury teorii komunikacji pozwoliło wykazać, jak skomplikowanym i wielopiętrowym są one tekstem kultury. Komunikują się językiem przestrzeni, będąc systemem przestrzennych podpór pamięci kulturowej (Assmann), językiem dekoracji plastycznej i towarzyszących im napisów, dzięki konsekwentnej teatralizacji i oralizacji programów treściowych, na dodatek językiem gestu i ciała, przez właściwe im praktyki cielesne (Connerton). Całość wzbogaca oryginalny autorski materiał fotograficzny, będący efektem wielu lat pracy w terenie i stanowiący ekologiczny komponent samego wywodu.
Uwzględnienie tych najnowszych założeń na równych prawach i z jednorodną dokładnością, jak w przypadku ich utytułowanych barokowych poprzedniczek, umożliwiło całościowy ogląd fenomenu polskich kalwarii, ich rangi artystycznej i miejsca w dziedzictwie kulturowym, formującym naszą narodową tożsamość. Przy czym wykorzystanie aparatury teorii komunikacji pozwoliło wykazać, jak skomplikowanym i wielopiętrowym są one tekstem kultury. Komunikują się językiem przestrzeni, będąc systemem przestrzennych podpór pamięci kulturowej (Assmann), językiem dekoracji plastycznej i towarzyszących im napisów, dzięki konsekwentnej teatralizacji i oralizacji programów treściowych, na dodatek językiem gestu i ciała, przez właściwe im praktyki cielesne (Connerton). Całość wzbogaca oryginalny autorski materiał fotograficzny, będący efektem wielu lat pracy w terenie i stanowiący ekologiczny komponent samego wywodu.
Tytuł Kalwarie polskie. Perspektywa komunikacyjna Autor Marek Prejs Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego EAN 9788323555964 ISBN 9788323555964 Kategoria Literatura, Kultura ilość stron 398 Format 305x1355 mm Rok wydania 2022 Oprawa broszurowa