Dyslektyczne potyczki 3. Zadania językowe to trzecia książeczka z kolekcji książeczek PUS asygnowanych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym, zagrożonych dysleksją i dyslektycznych. Mogą z nich korzystać również dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej.
Zawarte w książeczkach zadania doskonalą – niezbędne w procesie dobrego czytania i pisania – umiejętności ogólnorozwojowe takie jak: - analizę i syntezę wzrokową - analizę i syntezę słuchową - pamięć - koncentrację - myślenie logiczne, analogiczne i przyczynowo-skutkowe.Uruchamiają także strategie lewopółkulowe, poprzez co znajdą zastosowanie nie tylko wśród dzieci dyslektycznych, ale także w terapii logopedycznej lub pedagogicznej, jak jeszcze w czasie ćwiczeń w domu.
Zadania w książeczkach z serii „Dyslektyczne potyczki”ułożono zgodnie z zasadą stopniowania trudności – od łatwiejszych do trudniejszych. - w części 1. Znajdują się zadania oparte w głównej mierze na materiale obrazkowym, nie wymagające jeszcze umiejętności samodzielnego, płynnego czytania- część 2.
to ćwiczenia oparte na materiale obrazkowo-językowym, wymagające znajomości liter, sylab, cyfr i umiejętności samodzielnego czytania prostych wyrazów- część 3. Gromadzi zadania oparte na materiale językowym i wymaga umiejętności samodzielnego czytania, znajomości sylab, głosek i znaków i umiejętności liczenia i realizowania prostych działań matematycznych.Ilustracje znajdujące się w książeczkach z linii „Dyslektyczne potyczki”to jedynie czarno-białe znaki i symbole graficzne, które w dodatku wspomagają procesy poznawcze oswajając dziecko ze światem liter, wyrazów i dłuższych tekstów.Niektóre ćwiczenia mogą być używaneprzez terapeutów i pedagogów w celach diagnostycznych.
rozpoczynając pracęz dzieckiem, mogą oni wybrać te ćwiczenia, by stwierdzić, czy dziecko ma problemy dyslektyczne, a jeśli tak, to w jakim stopniu. Dyslektyczne potyczki to taki materiał w Systemie Edukacji PUS, który od dawna był oczekiwany poprzez wielu pedagogów, terapeutów i rodziców.
Mamy nadzieję, iż udało nam się te kryteria spełnić. Mamy także nadzieję, że książeczki spodobają się dzieciom, do których są adresowane. Pomysłodawczynią i autorką linii „Dyslektyczne potyczki” jest Katarzyna Knopik, pedagog, logopedka, specjalista terapii ręki, autorka znanego i cenionego bloga LoogoMOWA.