"Niniejsza publikacja stanowi podstawę do dyskusji, zamiany myśli oraz doświadczeń badawczych, a zagadnienia kompetencji przyszłości omawiane są w trzech obszarach: pedagogicznym, edukacyjnym i psychologicznym.
W części pierwszej zaprezentowano pedagogiczny wymiar kompetencji przyszłości. Omówiono elementy aktualnej rzeczywistości edukacyjnej, stawiającej równocześnie przed nauczycielami, jak i podmiotami kształcenia zupełnie świeże wyzwania.
W niniejszej części podjęto temat edukacji prowadzącej do umiejętności bycia w dynamicznych czasach. Skupiono się m.in. Na pokoleniu iGEN, ukształtowanym przez powszechny dostęp do Internetu, użytkowanie smartfonów i rozkwit mediów społecznościowych.
Zwrócono także uwagę na negatywne aspekty korzystania z Internetu, przez badanie zjawiska patostreamingu. W dodatku wyszczególniono na znaczenie i konieczność prowadzenia autentycznego dialogu w relacjach osobowych na poziomie nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic, bowiem wśród kompetencji pedagoga nie może zabraknąć wiedzy i umiejętności do skutecznego porozumiewania się z drugim człowiekiem Część druga pt.
„Kompetencje przyszłości w rozmiarze edukacji" dotyczy funkcjonowania systemu edukacji w Europie oraz rozwijania kompetencji jego uczestników w zakresie nauczania i uczenia się, zwłaszcza w aspekcie koncepcji lifelong learning (promującej uczenie się poprzez całe życie).
Przedstawiono poziom rozwoju edukacji w Unii Europejskiej, jak jeszcze omówiono reformy oświaty w Republice Macedonii Północnej. Skupiono się także na obrazie i kompetencjach współczesnego nauczyciela, mających znaczenie dla produktywności nauczania i podejmowania pionierskich działań edukacyjnych, tj.
stosowanie metody peer learning czy wykorzystywania social mediów w procesie kształcenia. Podjęto także zagadnienia związane z edukacją wyższą w erze kompetencji przyszłości. Rozpatrzono projekt analityczny dotyczący umiejętności metodologicznych nauczycieli szkół wyższych, a także zbadano relację między ofertą edukacji wyższej a potrzebnymi kompetencjami przyszłości, z uwzględnieniem rosnącej roli technologii i globalizacji w kształtowaniu rynku pracy.
W ostatniej części pt. „Psychologiczne kompetencje przyszłości" zaprezentowano szereg wyników badań własnych z zakresu psychologii, dotyczących m.in. Aktywności poznawczej, uważności czy kompetencji transferowalnych.
Skupiono się także na psychologicznych aspektach korzystania z Internetu. Dokonano analizy potencjalnych korzyści wynikających z występowaniu na portalach internetowych i zaproponowano działania umożliwiające budowanie i wzmacnianie rezyliencji z zastosowaniem w tym celu aktywności w mediach społecznościowych.