Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata wraz z Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Narodowym w Warszawie przy współpracy Państwowej Galerii Tretiakowskiej w Moskwie podjął w 2015 roku świeże badania nad twórczością Henryka Siemiradzkiego - wybitnego polskiego malarza, związanego także z rosyjskim i włoskim środowiskiem artystycznym.Pięcioletni projekt, finansowany poprzez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach,,Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki", owocuje wydaniem w dwóch tomach po polsku i angielsku Korpusu dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego, obejmującego obrazy i związane z nimi szkice rysunkowe i studia olejne.Ideą realizatorów projektu było włączenie do Korpusu wszelkich zachowanych i znanych z literatury dzieł, których autentyczność została potwierdzona przez rysunki i szkicowniki, grafikę reprodukcyjną i stare zdjęcia z pracowni, wreszcie poprzez badania technologiczne.
Twórcy Korpusu zgromadzili bibliografię i dane o udziale każdego obrazu w wystawach, zebrali listy i źródła, opracowali jego historię, przedstawili ikonografię, aby ostatecznie podjąć próbę interpretacji dzieła na tle twórczości Siemiradzkiego, jak również artystycznych i intelektualnych nurtów epoki.
Korpus podzielono na działy, obejmujące zróżnicowane zakresy tematyczne, odnoszące się do scen z historii, przedstawień religijnych, kompilacji rodzajowych, plafonów i kurtyn teatralnych, wreszcie portretów i pejzaży.
Dopełniono jednak ten układ przeglądem chronologicznym twórczości.Trzeci tom Głosy o twórczości Henryka Siemiradzkiego w języku polskim obok studiów nad twórczością i działalnością artysty posiada wykaz źródeł archiwalnych i bibliografię.
Czwarty tom Warsztat artystyczny Henryka Siemiradzkiego w języku polskim został poświęcony badaniu technik i technologii dzieł artysty. Wynikiem projektu jest także dokumentacja jego życia i twórczości, opracowanie korespondencji, kwerendy w prasie, katalogach i publikacjach.
Wyniki badań, zostały zawarte m.in. W czterech wydanych tomach studiów, będących efektem międzynarodowych konferencji m.in. W Krakowie w 2017 i w Rzymie w 2018 roku.Zrealizowany projekt otwiera nowe perspektywy badań nie tylko nad malarstwem Siemiradzkiego, lecz także nad polską i europejską sztuką 2.
połowy XIX wieku.