Parafrazując tytuł konwencjonalnego filmu, można aby powiedzieć, że kryminał zostawia ślad.
I takie właśnie ślady interesują autorów tej monografii. Mowa więc o zapachu (ściślej: o zgniliźnie) jako ważnym tropie w twórczości Joanny Chmielewskiej. A także o roli dźwięku i doznań audytywnych w pewnej powieści Anatola Sterna. Zarazem propozycja badawcza zaprezentowana w książce poszerza pojęcie kryminału i wykracza poza pola podstawowych skojarzeń. Badacze mówią o nim w kontekście klasyki rocka i polskiego hip-hopu, eksplorują obszar paratekstów (stanowczo interesujący artykuł o czołówkach seriali kryminalnych), a także hipertekstu. Nie stronią także od uwag genologicznych, choć konwencjonalne literaturoznawstwo ustępuje tu miejsca komparatystyce kulturoznawczej. Nie mam wątpliwości, że publikacja ta spotka się z prawidłowym przyjęciem przez czytelników niebanalnych się kryminałem jako fenomenem nie tylko współczesnej kultury.
I takie właśnie ślady interesują autorów tej monografii. Mowa więc o zapachu (ściślej: o zgniliźnie) jako ważnym tropie w twórczości Joanny Chmielewskiej. A także o roli dźwięku i doznań audytywnych w pewnej powieści Anatola Sterna. Zarazem propozycja badawcza zaprezentowana w książce poszerza pojęcie kryminału i wykracza poza pola podstawowych skojarzeń. Badacze mówią o nim w kontekście klasyki rocka i polskiego hip-hopu, eksplorują obszar paratekstów (stanowczo interesujący artykuł o czołówkach seriali kryminalnych), a także hipertekstu. Nie stronią także od uwag genologicznych, choć konwencjonalne literaturoznawstwo ustępuje tu miejsca komparatystyce kulturoznawczej. Nie mam wątpliwości, że publikacja ta spotka się z prawidłowym przyjęciem przez czytelników niebanalnych się kryminałem jako fenomenem nie tylko współczesnej kultury.
Tytuł Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej Autor Adam Regiewicz Wydawnictwo Katedra Wydawnictwo Naukowe EAN 9788366107106 ISBN 9788366107106 Kategoria Literatura, Literaturoznawstwo ilość stron 306 Format 12x19 cm Rok wydania 2019 Oprawa broszurowa