Kultura we wszystkich swoich przejawach wymaga przyjęcia co najmniej jednej z dwóch postaw. Pierwszą, a przy tym jedyną formą ontologicznej neutralności, jest czysta, niezależna od indywidualnych czy zbiorowych doświadczeń kontemplacja.
Jakkolwiek atrakcyjna może się wydawać ta perspektywa dla rozważań teoretycznych, należy podkreślić, iż owa czysta postawa, nieobarczona jakąkolwiek empirią potoczności czy dociekania naukowego, jest (skądinąd praktyczną) niczym więcej jak utopią.
Nie wdając się w dyskusje nad przedmiotem tego, czym jest kultura, nie próbując dociec jej źródeł ani konieczności, a poprzestając na fundamentalnym wymiarze istnienia, jakim jest emanacja jej przejawów, pozostaje nam w mówieniu o tym, co stanowi kulturę, przyjąć drugą postawę, tę, która wychodząc od kryteriów, zawsze łączy się z ocenianiem.
Pojawia się tu jednak zasadniczy problem znaczenia perspektywy, z jakiej przyjmuje się takie czy inne kryteria, tym samym determinuje cel i funkcje oceny. Kryteria bowiem, jako klasyfikujący zbiór cech umożliwiających poznanie, nie muszą być w jakimkolwiek stopniu kompletne ani nasycone tym, co nazywalibyśmy (nie wdając się w kolejną dysputę o racjonalności) prawdą czy adekwatnieścią względem rzeczywistości.
starczy mniej lub bardziej uporządkowana logicznie struktura cech, a także własności, żeby na tej podstawie oddzielać jedne przedmioty od innych, a choćby dokonywać względem nich hierarchicznego porządkowania.
Tytuł Kryteria wyboru i oceniania w kulturze Autor praca zbiorowa Wydawnictwo Katedra Wydawnictwo Naukowe EAN 9788365155757 ISBN 9788365155757 Kategoria Literatura, Kultura ilość stron 376 Format 14,3x20,5 cm Rok wydania 2018 Oprawa broszurowa