Krzyżówki Tematyczne są pierwszymi z linii zeszytów ćwiczeń przygotowanych z myślą o osobach dorosłych, które na skutek urazu albo choroby utraciły zdolność swobodnego komunikowania się za pomocą słów rozpoznano u nich afazję.
Podstawowym problemem pacjentów z afazją jest poprawne nazywanie aktualizowanie pojęć zgodnych w formie (wymówieniu) i treści (znaczeniu) z wzorcem znanym każdemu, kto posługuje się danym językiem. Krzyżówki Tematyczne posiadają na celu aktualizowanie nazw rzeczy i osób.
Wielu spomiędzy pacjentów z afazją jest w stanie rozwiązać większość Krzyżówek Tematycznych bez pomocy lub z niewielką pomocą innych osób. Krzyżówki posiadają w tytule informację dotyczącą kategorii poszukiwanych pojęć, a odgadywane wyrazy definiowane są w możliwie przychylny dla pacjenta sposób tak, aby odwołać się do najszczególniej standardowych skojarzeń znaczeniowych.
Rozwiązania wszelkich krzyżówek zamieszczone są na końcowych stronach każdego zeszytu ćwiczeń. Formuła krzyżówki tworzy okazję do samodzielnego sprawdzenia poprawności wykonania zadania poprzez pacjenta (podanie poprawnego hasła stanowiącego rozwiązanie krzyżówki).
Ten komponent autokontroli zwiększa wiarę pacjenta we własne możliwości i mobilizuje go do dalszych ćwiczeń rehabilitacyjnych. W przypadku, gdy stan zdrowia pacjenta nie zezwala na jego samodzielną pracę, materiał leksykalny skategoryzowany w Krzyżówkach Tematycznych może być z powodzeniem wykorzystany do innych ćwiczeń logopedycznych, na przykład w tzw.
rozmowie kierowanej z pacjentem. Od inicjatywy i pomysłowości osoby prowadzącej zajęcia z pacjentem zależy sposób wykorzystania nazw skategoryzowanych w tematyczne zbiory pojęć. Warto podkreślić, że ćwiczenia z zastosowaniem Krzyżówek Tematycznych może prowadzić równocześnie specjalista (neuro)logopeda, jak i rodzina pacjenta.
Tematyka i konstrukcja Krzyżówek Tematycznych czyni z nich pomoc dydaktyczną {pomocn|przydatn)ą nie tylko w terapii osób dotkniętych afazją. Zakres tematyczny: przedmioty użytkowe, miejsca, ubranie, buty.