Małgorzacie Czerwiec udało się bowiem […] skonstruować ważne dla procesu kształcenia i wychowania matryce kategorii, pojęć, problemów i dylematów tożsamościowych człowieka współczesnego i tym samym stworzyć kształt oryginalnej integracyjnej, humanistycznej teorii szkoły.
[...] W pierwszej części niniejszej publikacji zaufanie zaprezentowano jako ostoję życia społecznego, z uwzględnieniem kontekstu teoretycznego, stanowiącego tło i zapewniającego możliwość formułowania poszczególnych definicji terminu.
Dokonano eksplikacji zaufania z perspektywy rozmaitych dziedzin nauki oraz odniesiono się do pojęcia „etos" i podjęto próbę analizy tego zjawiska. Poruszono dodatkowo problematykę zaufania w wybranych historycznych koncepcjach filozoficznych, a także socjologicznych (między innymi u Emila Durkheima i Anthony’ego Giddensa).
Z uwagi na istnienie także psychologicznych fundamentów zaufania nie zabrakło odwołania do konwencjonalnej już teorii rozwoju psychospołecznego jednostki Erika Eriksona oraz do implikacji wczesnej socjalizacji w postaci stylów przywiązania.
Szczególne miejsce w pierwszej części zajęła socjologiczna teoria zaufania według Piotra Sztompki. Dodatkowo przedstawiono w niej deskrypcję kapitału społecznego ze wyznaczoniem na jego związki z edukacją.
Omówiono też zjawisko anomii społecznej jako efektu rozpadu więzi, wyjątkowo w rodzimym kontekście – wypunktowano tu kulturowe źródła niskiego poziomu zaufania Polaków zakorzenione w konflikcie etosów, rozbieżność mentalności i swoistość systemu kulturowego.
Tytuł Kształtowanie etosu zaufania w szkole. Studium socjopedagogiczne Autor Małgorzata Czerwiec Wydawnictwo Impuls EAN 9788380958401 ISBN 9788380958401 Kategoria Książki\Logopedia,Pedagogika,Dydaktyka ilość stron 298 Format 16x23.5x1.6 cm Rok wydania 2020 Oprawa Miękka Wydanie 1, 2020 Waga 0.478 kg