Skończoność musi być tak radykalnie skończona, jak to realne, jeśli chcemy, żeby wcielenie Bożej nieskończoności w tę skończoność było świadectwem Bożej chwały. Im większy jest do zasypania rozstęp pomiędzy skończonością a nieskończonością, tym bardziej nieskończoność poświadcza swoją chwałę w skończoności, czyli w innym. Co za tym idzie, trzeba, żeby świat był na brzegu próżni, na brzegu nicości, na najdalszym brzegu nicości; by w samym środku swojej skończoności przejawiał swe niemal-nic – ażeby w konsekwencji jego podniesienie poprzez wcielenie było godne chwały Boga. Zamysłem Boga nie mogłaby być skończona doskonałość. Przedmiotem Bożego pragnienia jest ogólna nicość człowieczeństwa, która tworzy scenę Bożego fantazmatu ofiary; nicość, w której Bóg przedstawi siebie samego na krzyżu. W ten właśnie sposób dochodzi on do swego pragnienia ustrukturowanego, czyli do swej mądrości i swej chwały, o której najwyższy czas powiedzieć, że jest ona nazwą jego rozkoszy. Gdybyśmy chcieli transponować terminologię Malebranche'a, wypadałoby powiedzieć: mądrość to właściwie Boże pragnienie, a chwała to Boża rozkosz.
Spis treści
W związku z seminarium z 1986 roku poświęconym Malebranche’owi
I. 4 marca 1986
II. 11 marca 1986
III. 18 marca 1986
IV. 15 kwietnia 1986
V. 29 kwietnia 1986
VI. 6 maja 1986
VII. 27 maja 1986
Bibliografia
Indeks osób
Tytuł Malebranche Autor Alain Badiou Wydawnictwo Fundacja Augusta Hr. Cieszkowskiego EAN 9788365787606 ISBN 9788365787606 Kategoria Nauki humanistyczne\Filozofia liczba stron 240 Format 13.5x20.5x1.8 cm Rok wydania 2022 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.282 kg