Wykładowcy i studenci edukacji wczesnoszkolnej znajdą w książce pełny kurs podstawowej wiedzy merytoryczno-metodycznej dotyczącej edukacji matematycznej, oparty na solidnych podstawach naukowych i na założeniu zgodności cyklu kształcenia z naturalnym rozwojem umysłowym i emocjonalnym dzieci.
Szczególny nacisk położono tu na analizę różnorodnych błędnych poglądów dydaktycznych zakorzenionych w społeczeństwie i w praktyce szkolnej. Choć badania naukowe prowadzone w Polsce i w innych krajach dawno ukazały ich niewłaściwość, przekonania te nadal stanowią główną przyczynę nadmiernych trudności dzieci i niezadowalających wyników nauczania.
W książce wyjaśniono jeszcze nieporozumienia dotyczące matematycznych uzdolnień dzieci i zawarto wskazówki, jak te uzdolnienia rozpoznać i sprawnie rozwijać. Wiadomo, że ujawniają się one u połowy przedszkolaków (jeśli stworzy się im odpowiednie warunki), a wybitnymi zdolnościami wykazuje się co czwarte dziecko w szóstym roku życia. Niestety po pójściu do I klasy liczba takich dzieci stanowczo spada.
Dla nauczycieli klas IIII bardzo ważne jest to, iż opisane w tej pozycji dobrześci dotyczące wydajnego uczenia się matematyki i przechodzenia dzieci na coraz wyższe stopnie rozumienia stosują się jednocześnie przy doskonaleniu klasycznego nauczania w systemie klasowo-lekcyjnym, jak i w tych grupach, w których nauczyciele zostawiają dzieciom obszerniejszą swobodę i wspierają je w samodzielnej działalności matematycznej.
Także rodzice zatroskani o edukację swych dzieci znajdą w naszej książce niemało danych o przyczynach trudności pojawiających się w trakcie nauki matematyki, jak ponadto rady i wskazówki dotyczące wspomagania rozwoju dzieci. Wszyscy zainteresowani znajdądane, jak można wykryć uzdolnienia matematyczne dziecka i jak je stymulować.