Stare łacińskie powiedzenie: Tempom mutantur et nos mutamur in illis (czasy się zmieniają i my zmieniamy się wraz z nimi) mógłbym tutaj przetrawestować na Tempom mutantur et libres nutantur in illis (czasy się zmieniają, a książki wraz z nimi).
Bo ci Czytelnicy, którzy przyzwyczaili się do podręcznika,,Biologia-repetytorium dla kandydatów na akademie medyczne" i oczekiwali jego kolejnego, już jedenastego wydania - będą zdziwieni. Niby jest to ta książka, a jednak inna.
Inny tytuł, więcej treści, szereg zmian. Otóż zmiany spowodowane są przeważnie nowym, innym sposobem (a właściwie istnieniem dwóch sposobów) przyjmowania młodzieży na studia medyczne. Jeden sposób jest stary i polega na zdawaniu egzaminu wstępnego (testowego).
Tak przyjmowani będą kandydaci, którzy zdawali maturę do roku 2004 włącznie. Natomiast tych, którzy egzamin maturalny będą zdawać w nowy sposób (poczynając od roku 2005), egzamin wstępny ominie i staną się (lub nie staną) studentami w zależności od ocen maturalnych.
A zatem oceny na egzaminie dojrzałości muszą być jak najkorzystniejsze. Książka została napisana tak, aby ułatwić zdanie obu egzaminów - jest w niej,,Przewodnik po egzaminie testowym", są dane przewidziane dla licealistów, by mogli jak najlepiej zdać maturę.
Drugi powód zmian to przekształcenia w zakresie wyższego szkolnictwa medycznego. Rozpoczęły się one wraz z połączeniem Akademii Medycznej w Krakowie z Uniwersytetem Jagiellońskim. Następnie powstał Uniwersytet Medyczny w Łodzi (z połączenia Akademii Medycznej i Wojskowej Akademii Medycznej), a ostatnio - Akademia Medyczna w Bydgoszczy stała się wydziałem lekarskim Uniwersytetu im.
M. Kopernika w Toruniu. Zniknęły zatem trzy akademie medyczne, a podręcznik gromadzi wiedzę {pomocn|przydatn)ą dla każdego przyszłego studenta kierunków związanych z medycyną i biologią (zwłaszcza medyczną). Powyższy opis pochodzi od wydawcy.