Tytuł Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych Autor Mieczysław Łobocki Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-282-1 Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 1 liczba stron 272 Format epub Spis treści SPIS TREŚCI
Wstęp I. Minimum wymagań stawianych badaniom pedagogicznym
1. Świadomość potrzeby badań pedagogicznych
2. Znajomość metodologii badań pedagogicznych
3. Poprawność logiczna i językowa w badaniach pedagogicznych
4. Wystrzeganie się błędów w badaniach pedagogicznych
II. Teoretyczne aspekty badań pedagogicznych
1. Charakterystyka teorii pedagogicznych
2. Rola teorii w badaniach pedagogicznych
3. Funkcja teorii w badaniach pedagogicznych
4. Teorie a praktyka pedagogiczna
5. Teorie pedagogiczne w świetle indukcji i dedukcji
III. Badania ilościowe i pomiar w pedagogice
1. Określenie badań ilościowych i pomiaru
2. Znaczenie badań ilościowych i pomiar w pedagogice
3. Typy skal pomiarowych
4. Rzetelność i trafność pomiaru
5. Słabe strony badań ilościowych i pomiaru
IV. Badania jakościowe w pedagogice
1. Czym są badania jakościowe?
2. Potrzeby na badania jakościowe
3. Warunki poprawności badań jakościowych
4. Niedomagania w badaniach jakościowych
5. Uwagi godne podkreślenia w badaniach jakościowych
V. Problemy i hipotezy w badaniach pedagogicznych
1. Rozumienie i warianty problemów badawczych
2. Geneza problemów badawczych
3. Zakres problemów badawczych
4. Kryteria poprawności problemów badawczych
5. Hipotezy robocze i stawiane i kryteria
VI. Zmienne, wskaźniki i typy badań pedagogicznych
1. Pojecie i klasyfikacja zmiennych
2. Wskaźniki i ich uzasadnienie
3. Podział wskaźników
4. Dobór i interpretacja wskaźników
5. Typy badań pedagogicznych
VII. Dobór próby w badaniach pedagogicznych
1. Ogólna charakterystyka doboru próby
2. Losowy dobór próby
3. Celowy dobór próby
4. Wielkość i inne aspekty próby
VIII. Etapy badań pedagogicznych
1. Etapy badań a fazy myślenia refleksyjnego
2. Zaistnienie sytuacji problemowej
3. Formułowanie problemów i hipotez
4. Wybór i konstruowanie narzędzi badawczych
5. Dobór badanych osób
6. Przeprowadzanie badań
7. Opracowywanie wyników badań
IX. Moralne aspekty badań pedagogicznych
1. Potrzeba uwzględniania kontekstu moralnego w badaniach
2. Poszukiwanie prawdy głównym celem badań
3. Wiarygodność i kompetencja badawcza
4. Zobowiązania wobec osób badanych
5. Łączność badań z praktyka pedagogiczną
X. Przegląd metod i technik badań pedagogicznych
1. Obserwacja
2. Eksperyment pedagogiczny
3. Testy osiągnięć szkolnych
4. Metoda socjometryczna
5. Metoda sondażu diagnostycznego
6. Analiza dokumentów
7. Inne metody badań
Zakończenie
Bibliografia cytowana
Wstęp I. Minimum wymagań stawianych badaniom pedagogicznym
1. Świadomość potrzeby badań pedagogicznych
2. Znajomość metodologii badań pedagogicznych
3. Poprawność logiczna i językowa w badaniach pedagogicznych
4. Wystrzeganie się błędów w badaniach pedagogicznych
II. Teoretyczne aspekty badań pedagogicznych
1. Charakterystyka teorii pedagogicznych
2. Rola teorii w badaniach pedagogicznych
3. Funkcja teorii w badaniach pedagogicznych
4. Teorie a praktyka pedagogiczna
5. Teorie pedagogiczne w świetle indukcji i dedukcji
III. Badania ilościowe i pomiar w pedagogice
1. Określenie badań ilościowych i pomiaru
2. Znaczenie badań ilościowych i pomiar w pedagogice
3. Typy skal pomiarowych
4. Rzetelność i trafność pomiaru
5. Słabe strony badań ilościowych i pomiaru
IV. Badania jakościowe w pedagogice
1. Czym są badania jakościowe?
2. Potrzeby na badania jakościowe
3. Warunki poprawności badań jakościowych
4. Niedomagania w badaniach jakościowych
5. Uwagi godne podkreślenia w badaniach jakościowych
V. Problemy i hipotezy w badaniach pedagogicznych
1. Rozumienie i warianty problemów badawczych
2. Geneza problemów badawczych
3. Zakres problemów badawczych
4. Kryteria poprawności problemów badawczych
5. Hipotezy robocze i stawiane i kryteria
VI. Zmienne, wskaźniki i typy badań pedagogicznych
1. Pojecie i klasyfikacja zmiennych
2. Wskaźniki i ich uzasadnienie
3. Podział wskaźników
4. Dobór i interpretacja wskaźników
5. Typy badań pedagogicznych
VII. Dobór próby w badaniach pedagogicznych
1. Ogólna charakterystyka doboru próby
2. Losowy dobór próby
3. Celowy dobór próby
4. Wielkość i inne aspekty próby
VIII. Etapy badań pedagogicznych
1. Etapy badań a fazy myślenia refleksyjnego
2. Zaistnienie sytuacji problemowej
3. Formułowanie problemów i hipotez
4. Wybór i konstruowanie narzędzi badawczych
5. Dobór badanych osób
6. Przeprowadzanie badań
7. Opracowywanie wyników badań
IX. Moralne aspekty badań pedagogicznych
1. Potrzeba uwzględniania kontekstu moralnego w badaniach
2. Poszukiwanie prawdy głównym celem badań
3. Wiarygodność i kompetencja badawcza
4. Zobowiązania wobec osób badanych
5. Łączność badań z praktyka pedagogiczną
X. Przegląd metod i technik badań pedagogicznych
1. Obserwacja
2. Eksperyment pedagogiczny
3. Testy osiągnięć szkolnych
4. Metoda socjometryczna
5. Metoda sondażu diagnostycznego
6. Analiza dokumentów
7. Inne metody badań
Zakończenie
Bibliografia cytowana