Przedstawione w tomie badania obejmują kilka dziedzin badań orientalistycznych: arabistykę, turkologię, ałtaistykę, indologię (z jej wewnętrznym zróżnicowaniem: sanskrytologię, tamilistykę i kulturę hindi), koreanistykę, sinologię i japonistykę.
Książka podzielona została na dwie części, w których w kolejnych rozdziałach: Mit, obraz, metafora w literaturze oraz Mit, obraz, metafora w kulturze i religii uwzględniono 17 tekstów. W sposób raczej niezamierzony tytuły obu części, odzwierciedlając ich zawartość merytoryczną, pokrywają się z dwiema spośród trzech wiodących wśród orientalistów dyscyplinami. Niniejszy tom odzwierciedla bardziej klasyczne pojmowanie orientalistyki, skoncentrowanej na kwestiach typowo literackich i kulturowych, choć mamy tu także do czynienia z tekstami o charakterze inter- czy również transdyscyplinarnym, uwzględniającym kwestie sztuki, religii i filmu.
Autorzy poszczególnych opracowań zatrzymują się na kwestiach szczegółowych, które aktualnie są przedmiotem ich badań. Zaprezentowane analizy jasno wskazują, że nie istnieje jedno zrozumienie ani mitu, ani obrazu, ani metafory jednocześnie od strony metodologicznej, jak i w kontekście poszczególnych dziedzin badań orientalistycznych. Po raz kolejny zatem potwierdza się znana wśród orientalistów opinia, że jeden Orient nie istnieje. Podobnie z mitem może być po prostu elementem jakiegoś tradycyjnego systemu mitologicznego, może być czynnikiem umacniającym tożsamość czy również wprost tę tożsamość tworzącym. Obraz z kolei może być zrozumiały wprost, lecz może także posiadać moc mitu czy także symbolu i przez to być zamknięty na odbiorców, którzy nie są gotowi na jego pojęcie.
Książka podzielona została na dwie części, w których w kolejnych rozdziałach: Mit, obraz, metafora w literaturze oraz Mit, obraz, metafora w kulturze i religii uwzględniono 17 tekstów. W sposób raczej niezamierzony tytuły obu części, odzwierciedlając ich zawartość merytoryczną, pokrywają się z dwiema spośród trzech wiodących wśród orientalistów dyscyplinami. Niniejszy tom odzwierciedla bardziej klasyczne pojmowanie orientalistyki, skoncentrowanej na kwestiach typowo literackich i kulturowych, choć mamy tu także do czynienia z tekstami o charakterze inter- czy również transdyscyplinarnym, uwzględniającym kwestie sztuki, religii i filmu.
Autorzy poszczególnych opracowań zatrzymują się na kwestiach szczegółowych, które aktualnie są przedmiotem ich badań. Zaprezentowane analizy jasno wskazują, że nie istnieje jedno zrozumienie ani mitu, ani obrazu, ani metafory jednocześnie od strony metodologicznej, jak i w kontekście poszczególnych dziedzin badań orientalistycznych. Po raz kolejny zatem potwierdza się znana wśród orientalistów opinia, że jeden Orient nie istnieje. Podobnie z mitem może być po prostu elementem jakiegoś tradycyjnego systemu mitologicznego, może być czynnikiem umacniającym tożsamość czy również wprost tę tożsamość tworzącym. Obraz z kolei może być zrozumiały wprost, lecz może także posiadać moc mitu czy także symbolu i przez to być zamknięty na odbiorców, którzy nie są gotowi na jego pojęcie.
Tytuł Mit, obraz, metafora w kulturach Azji i Afryki Autorzy Marek M. Dziekan, Sylwia Filipowska, Ewa Siemieni Wydawnictwo Elipsa Dom Wydawniczy EAN 9788380174177 ISBN 9788380174177 Kategoria Literatura, Kultura Format 240x168x20 mm Rok wydania 2021 Oprawa broszurowa