W części drugiej zawarto wyniki badań: geometrii toru w płaszczyźnie poziomej i pionowej, monitoringu miejsc podatnych na pełzanie toków szynowych w torze bezstykowym, integracji techniki GPS i metody georadarowej, urządzeń techniczno-eksploatacyjnych i wstawek międzyrozjazdowych z wykorzystaniem klasycznych i automatycznych systemów pomiarowych, sposobu identyfikacji komponentów infrastruktury transportu szynowego.
Monografia została wzbogacona załącznikami w postaci informatycznego nośnika danych. Aktywność badań w obszarze geodezyjnego, a także diagnostycznego monitorowania stanu infrastruktury transportu szynowego stanowipracę interdyscyplinarną i postępową.
Przeprowadzone wyniki badań pozwoliły opracować system MSITS a tym samym aktywnie kształtować jego przyszłość. Rezultat rozmaitych prac na stałe kształtuje oblicze stanu infrastruktury transportu szynowego.
Rozwaga i rozsądek jest bardzo ekscytującym zadaniem dla korzystnego przeprowadzania prac geodezyjnych i diagnostycznych monitorowania stanu infrastruktury transportu szynowego. Treść monografii naukowej stanowiła rozprawę doktorską autora, która została nagrodzona i wskazana poprzez: Ministra Gospodarki, Prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Prezesa PKP S.A., Federację Stowarzyszeń Naukowo-technicznych Naczelnej Organizacji technicznej, Uchwałę Rady Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska AGH Akademii Górniczo – Hutniczej im.
Stanisława Staszica w Krakowie.