"",Anarchistyczna, a więc z definicji antytotalitarna, odmieńcza rewolucja była totalna. Polegała bowiem na przekraczaniu wszelkich granic - tego, co atrakcyjne, tego, co słuszne, tego, co uwielbiane, tego, co bezpieczne i tego, co silne.
Jej narzędziem był performans - gatunek sztuki, a zarazem strategii społecznej, który zagarnia na swój użytek cudze przestrzenie, powodując, że literatura, teatr, sztuki wizualne, taniec i życie nieodwołalnie tracą autonomię wobec siebie nawzajem.
Narzędziem performansu była zaś nieraz odmieńczość, czyli queer - brak uznania dla kulturowych norm pętających wyobraźnię, pragnienia, ekspresję i fantazję. Ta książka to tylko minimalny wycinek historii performansu, historii queeru, historii Nowego Jorku, historii kontrkultury i zarazem popkultury.
Wycinek trochę inny niżeli te najbardziej znane i na ogół opowiadane, bo więcej tu pań, a mniej muzyki, więcej teatru, a mniej Warhola, choć i teatr nie ten, co na ogół. Opowiada o historii odmieńczego performansu (słowo to rozumiane jest tu nad wyraz szeroko) na Manhattanie - na scenie, w piwnicy, w klubie i na ulicy - od lat sześćdziesiątych po dziewięćdziesiąte, z wycieczkami w przyszłość i w przeszłość, a nawet do Polski.
Książka przedstawia się w serii,,mówi muzeum" wydawanej wspólnie przez Wydawnictwo Karakter i Muzeum Sztuki innowacyjnej w Warszawie. Joanna Krakowska - teoretyczka teatru, eseistka, tłumaczka. Adiunkt w Pracowni Teatru Współczesnego Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Zastępczyni redaktora naczelnego miesięcznika,,Dialog". Za monografię Mikołajska. Teatr i PRL została nominowana do Nagrody Literackiej Nike 2012. W 2017 roku otrzymała Nagrodę im. Jerzego Giedroycia za książkę PRL.
Przedstawienia.