Intencją, jaka przyświecała Autorce przy pisaniu książki było przybliżenie Czytelnikowi „niechcianych” uczuć, takich jak: smutek, złość, wstyd, lęk. Bohaterowie pięciu baśni zaprezentowanych w publikacji, których nazwała Czujątkami, mierzą się z niełatwymi emocjami i odkrywają, jak niezwykle są one konieczne w życiu.
Z czasem zrodził się w Autorce pomysł dołączenia do baśni propozycji zajęć psychoedukacyjnych, które miałyby uświadamiać dzieciom, że przykre emocje, które czasem odczuwają, nie są złe, ale stanowią wyraz nieuświadomionych i niezaspokojonych potrzeb.
Dla dorosłego byłaby to okazja do refleksji nad tym, jak reaguje na przeżywane poprzez dziecko uczucia. Ćwiczenia zawarte w tym opracowaniu są asygnowane dla dzieci w wieku 7–9 lat, choć można je wykorzystywać do pracy z dziećmi młodszymi i starszymi, zależnie od ich indywidualnej dojrzałości emocjonalnej.
W codziennej pracy jako psycholog i psychoterapeuta oraz w życiu Autorka niejednokrotnie spotyka się z podziałem emocji na pozytywne i negatywne. Uczucia „dobre” miałyby się konsolidować z miłymi stanami i być może dlatego nagminnie bywają wartościowane jako trafne moralnie, natomiast emocje „negatywne” kojarzą się z niemiłymi przeżyciami i wiążą się z ujemnym osądem moralnym.
Marshall B. Rosenberg, autor programu Porozumienia bez Przemocy, tłumaczy to następująco: Zaczęło się wyjątkowo dawno temu od mitów dotyczących natury ludzkiej, według których ludzie są źli i samolubni. Według tej krzywdzącej mitologii heroiczne siły dobra walczą w życiu z siłami zła.
Żyjemy w niej od dłuższego czasu, a jej częścią jest język, który odhumanizowuje ludzi i zmienia ich w przedmioty. Do każdej baśni Autorka opracowała propozycję scenariusza zajęć, który może być modyfikowany przez prowadzącego w zależności od czasu trwania warsztatu, a także specyficznych potrzeb danego dziecka czy grupy dzieci i wykorzystywany do jednostkowej pracy terapeutycznej.
Książka może być także narzędziem dla rodziców do budowania z dzieckiem dialogu dotyczącego przeżywanych emocji i odkrywania oraz nazywania ukrytych w nich potrzeb. W ćwiczeniach znajdujących się w części dydaktycznej wykorzystała model czterech części Porozumienia bez Przemocy, który służy równocześnie refleksji nad własnym doświadczeniem, jak i empatycznemu wczuciu się w doświadczenie innej osoby.
Następnie jest on werbalizowany przez uczestników komunikacji. Emocje to nieprzystępny temat. Z ochotąj podejmowany, gdy mowa o zadowoleniu, dumie, radości. Niezbyt ochoczo, gdy przychodzi się bać, wstydzić czy złościć.
Bo czyż ktoś, składając życzenia, pokusiłby się o sformułowanie: „aby twoja złość dawała ci siłę”? lub „byś potrafił wyjść naprzeciw lękom”? Życzymy raczej szczęścia, pomyślności, sukcesów… Tytuł Opowieści o Czujątkach Ćwiczenia z empatii dla dzieci i...
dorosłych Autor Joanna Bogdał-Borkowsk Wydawnictwo Impuls EAN 9788366990777 ISBN 9788366990777 Kategoria Książki\Logopedia,Pedagogika,Dydaktyka ilość stron 84 Rok wydania 2021 Oprawa Miękka Wydanie 3, 2021