Książka stanowi dokumentację wystawy twórczości Zbigniewa Rogalskiego
Publikacja stanowi dokumentację wystawy będącej przeglądem twórczości Zbigniewa Rogalskiego od jego wczesnych obrazów po najnowsze obiekty, wystawy skoncentrowanej na głównym motywie artystycznej aktywności artysty, a mianowicie transformacji spojrzenia. Posiadając wybitne techniczne zdolności oraz talent wynalazcy, artysta oferuje wizualne eksperymenty, które stanowią przekroczenie a czasem choćby odwrócenie tradycyjnej malarskiej techniki perspektywy. Rogalski znajduje nowy sposób widzenia, który można nazwać paralaksą, korespondującą z najnowszymi zjawiskami w nauce, technice i kulturze. Niepowtarzalną cechą obrazów Rogalskiego jest to, że spojrzenie ucieleśnione jest w nich jako prawdziwie malarska materia. Można powiedzieć, że spojrzenie jest zmaterializowane w jego malarstwie. Dzieło Rogalskiego może być traktowane jako wizualny kontrapunkt wobec współczesnych koncepcji teoretycznych zwłaszcza formułowanych poprzez takich myślicieli jak Slavoj iek (The Parallax View), Jacques Lacan (Les quatre concepts fondamentaux de la psychanalyse, 1964) i Paul Virilio (La machine de vision, 1988). W żadnym wypadku jego obrazy nie stanowią jednak ilustracji teoretycznych tez, raczej stanowią wkład na swych własnych prawach, stawiający pytania i proponujący odpowiedzi przy pomocy środków wizualnych.
Publikacja stanowi dokumentację wystawy będącej przeglądem twórczości Zbigniewa Rogalskiego od jego wczesnych obrazów po najnowsze obiekty, wystawy skoncentrowanej na głównym motywie artystycznej aktywności artysty, a mianowicie transformacji spojrzenia. Posiadając wybitne techniczne zdolności oraz talent wynalazcy, artysta oferuje wizualne eksperymenty, które stanowią przekroczenie a czasem choćby odwrócenie tradycyjnej malarskiej techniki perspektywy. Rogalski znajduje nowy sposób widzenia, który można nazwać paralaksą, korespondującą z najnowszymi zjawiskami w nauce, technice i kulturze. Niepowtarzalną cechą obrazów Rogalskiego jest to, że spojrzenie ucieleśnione jest w nich jako prawdziwie malarska materia. Można powiedzieć, że spojrzenie jest zmaterializowane w jego malarstwie. Dzieło Rogalskiego może być traktowane jako wizualny kontrapunkt wobec współczesnych koncepcji teoretycznych zwłaszcza formułowanych poprzez takich myślicieli jak Slavoj iek (The Parallax View), Jacques Lacan (Les quatre concepts fondamentaux de la psychanalyse, 1964) i Paul Virilio (La machine de vision, 1988). W żadnym wypadku jego obrazy nie stanowią jednak ilustracji teoretycznych tez, raczej stanowią wkład na swych własnych prawach, stawiający pytania i proponujący odpowiedzi przy pomocy środków wizualnych.
Tytuł Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego Autorzy Amlie von Heydebreck, Cezary Żechowski, Jarosław Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi EAN 9788363820107 ISBN 9788363820107 Kategoria Literatura, Sztuka ilość stron 220 Format 240x170x25 mm Rok wydania 2012 Oprawa broszurowa