AROWOZY NORMALNOMOTOROWE PRODUKCJI POLSKIEJ
Chcesz poznać historię, budowę i konstrukcję parowozów normalnotorowych produkcji polskiej?
Informację wyszukasz w książce Wydawnictwa WKŁ
Bogdan Pokropiński, znany Autor wielu publikacji o historii kolejnictwa, tym razem prezentuje Czytelnikom historię i budowę wszystkich kolekcji i typów parowozów normalnotorowych, a także eksportowych szerokotorowych, stworzonych poprzez: „Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce S.A." w Chrzanowie, „Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów" w Warszawie, „Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego" w Poznaniu i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego we Wrocławiu. Opisano parowozy będące zarówno konstrukcjami rodzimymi, jak i wyprodukowane na podstawie obcych dokumentacji. Znalazły się tu więc parowozy liniowe dla PKP (pospieszne, osobowe, towarowe), przemysłowe, parowozy wyprodukowane wyłącznie na eksport (także szerokotorowe) oraz niezrealizowane projekty parowozów. Opis każdej konstrukcji uzupełnia rysunek i zdjęcia.
Od Autora
W niniejszej pracy starałem się jak najobszerniej przedstawić temat produkcji parowozów normalnotorowych i szerokotorowych, w naszym kraju. Pomimo zbierania przez ponad 30 lat tworzyw do tej książki, nie udało mi się zgromadzić pełnych informacji dotyczących statystyki. Zapewne przyczyną tego niepowodzenia jest fakt,poprzez długi czas w powojennej Polsce niemało dziedzin życia gospodarczego było objętych tajemnicą, a chęć uzyskania staranniejszych informacji była postrzegana jako działalność szpiegowska.
ale w czasach, gdy Europa była jeszcze podzielona na dwa nieprzyjazne obozy, odwiedzali nasz kraj zachodni goście, którzy za opłatą otrzymywali zezwolenia na fotografowanie obiektów kolejowych i taboru szynowego, a nawet ochoczo udostępniano im przeróżne wykazy i informacje statystyczne, niedostępne dla nas –Polaków.
Toteż w opracowywaniu zestawień statystycznych pomogli mi historycy kolei, panowie: R. Holzinger z Austrii, J. Peckmann z Kanady, J. Nurminen z Finlandii i J. Dreimanis z Łotwy, za co składam im serdeczne podziękowania.
dużo statystyki dotyczącej polskich parowozów ukazało się dodatkowo w niemieckich czasopismach kolejowych: „Lok-Report" i „Eisenbahn-Kurier". Dokumenty, do których dotarłem w fabrykach parowozów Fablok i HCP były spisami sporządzanymi w działach handlowych. Były to jednak materiały zdekompletowane, tak jakby ktoś celowo wyjął niektóre strony, a przy tym zawierające sprzeczne dane. Dlatego zaznaczam, że zamieszczone w książce wykazy wykonanych parowozów, jak też inne informacje statystyczne, mogą być niepełne oraz mogą zawierać nieścisłości, za co Czytelników przepraszam, a temat uważam za otwarty.