MAC Inspiracje. Projekty w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela klasy 1-3, Wydawnictwo MAC informacje artykułu: Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej uważają często, że trudno jest zrealizować projekt edukacyjny z uczniami w młodszym wieku szkolnym.
Ta publikacja powstała po to, by pokazać, że nie jest to trudne zadanie i iż przynosi mnóstwo korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielowi. Pojęcie projektu określa metodę pracy, podczas której uczniowie przez dłuższy czas realizują jakieś zadanie/przedsięwzięcie oparte na ustalonych wcześniej celach i zasadach.
Uważa się, iż jest to jedna z najskuteczniejszych metod, ponieważ wyzwala aktywność ucznia i opiera się na jego samodzielnej pracy i stawia go w centrum procesu uczenia się - nauczania. Metoda projektu pozwala wykształcić w uczniach mnóstwo kompetencji, które pozwolą im lepiej funkcjonować w przyszłym, dorosłym życiu.
Metoda projektu należy do metod aktywizujących uczniów i przeciwstawia się konwencjonalnemu stylowi pracy - transmisji wiedzy. Parametry specyficzne projektu: - zaplanowane cele - zaplanowane działania - określone rezultaty - określony czas - osiągalna modyfikacja założeń - interdyscyplinarność - tematyka powiązana z zapisami podstawy programowej - związek tematyki z życiem, zainteresowaniami uczniów - praca w zespołach, grupach, praca indywidualna - komunikacja do współpracy - uczenie się od siebie - poszukiwanie wiedzy, gromadzenie informacji, analiza danych - prezentowanie rezultatów pracy - społeczności szkolnej, rodzicom, lokalnie.