Tytuł Przemoc w wychowaniu rodzinnym Autor Jolanta Maćkowicz Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-128-9 Rok wydania 2009 Kraków Wydanie 2 ilość stron 170 Format pdf Spis treści Wstęp 7
Rozdział 1. Wprowadzenie do tematu i założenia metodologiczne 9
1.1. Uzasadnienie tematu badań 9
1.2. Cele badań i problematyka badawcza 16
1.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 18
1.4. Teren badań, wybór próby i charakterystyka badanych 21
Rozdział 2. Przemoc fizyczna w wychowaniu 27
2.1. Przemoc fizyczna wobec dziecka w świetle literatury 27
2.1.1. Pojęcie przemocy fizycznej, przyczyny i symptomy zjawiska 27
2.1.2. Wybrane badania nad przemocą fizyczną wobec dziecka 38
2.2. Przemoc fizyczna w wychowaniu w świetle badań własnych 43
Rozdział 3. Przemoc psychiczna w wychowaniu 49
3.1. Przemoc psychiczna wobec dziecka w literaturze 49
3.1.1. Pojęcie przemocy psychicznej, przyczyny i symptomy zjawiska 49
3.1.2. Wybrane badania nad przemocą psychiczną 60
3.2. Przemoc psychiczna w wychowaniu w badaniach własnych 63
Rozdział 4. Uwarunkowania występowania przemocy 71
4.1. Uwarunkowania użytkowania przemocy w literaturze 71
4.2. Wybrane badania nad uwarunkowaniami zjawiska 76
4.3. Uwarunkowania przemocy w wychowaniu w badaniach własnych 79
4.3.1. Warunki materialne a użytkowanie przemocy 79
4.3.2. Poziom wykształcenia rodziców a stosowanie przemocy 81
4.3.3. Płeć dziecka a stosowanie przemocy 85
4.3.4. Rodzaj środowiska a stosowanie przemocy 87
4.3.5. Alkoholizm w rodzinie a użytkowanie przemocy 89
Rozdział 5. Skutki przemocy 93
5.1. Konsekwencje przemocy w świetle literatury 93
5.2. Skutki przemocy w świetle wybranych badań 96
5.3. Skutki przemocy w badaniach własnych 98
Rozdział 6. Społeczne postrzeganie przemocy w wychowaniu 107
6.1. Postrzeganie przemocy w literaturze 107
6.2. Wybrane badania nad postrzeganiem przemocy 113
6.3. Postrzeganie przemocy w wychowaniu w badaniach własnych 117
6.3.1. Postrzeganie przemocy poprzez uczniów 117
6.3.2. Postrzeganie przemocy przez rodziców 123
6.3.3. Postrzeganie przemocy przez nauczycieli 137
Zakończenie 147
Bibliografia 149
Aneks 155
Rozdział 1. Wprowadzenie do tematu i założenia metodologiczne 9
1.1. Uzasadnienie tematu badań 9
1.2. Cele badań i problematyka badawcza 16
1.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 18
1.4. Teren badań, wybór próby i charakterystyka badanych 21
Rozdział 2. Przemoc fizyczna w wychowaniu 27
2.1. Przemoc fizyczna wobec dziecka w świetle literatury 27
2.1.1. Pojęcie przemocy fizycznej, przyczyny i symptomy zjawiska 27
2.1.2. Wybrane badania nad przemocą fizyczną wobec dziecka 38
2.2. Przemoc fizyczna w wychowaniu w świetle badań własnych 43
Rozdział 3. Przemoc psychiczna w wychowaniu 49
3.1. Przemoc psychiczna wobec dziecka w literaturze 49
3.1.1. Pojęcie przemocy psychicznej, przyczyny i symptomy zjawiska 49
3.1.2. Wybrane badania nad przemocą psychiczną 60
3.2. Przemoc psychiczna w wychowaniu w badaniach własnych 63
Rozdział 4. Uwarunkowania występowania przemocy 71
4.1. Uwarunkowania użytkowania przemocy w literaturze 71
4.2. Wybrane badania nad uwarunkowaniami zjawiska 76
4.3. Uwarunkowania przemocy w wychowaniu w badaniach własnych 79
4.3.1. Warunki materialne a użytkowanie przemocy 79
4.3.2. Poziom wykształcenia rodziców a stosowanie przemocy 81
4.3.3. Płeć dziecka a stosowanie przemocy 85
4.3.4. Rodzaj środowiska a stosowanie przemocy 87
4.3.5. Alkoholizm w rodzinie a użytkowanie przemocy 89
Rozdział 5. Skutki przemocy 93
5.1. Konsekwencje przemocy w świetle literatury 93
5.2. Skutki przemocy w świetle wybranych badań 96
5.3. Skutki przemocy w badaniach własnych 98
Rozdział 6. Społeczne postrzeganie przemocy w wychowaniu 107
6.1. Postrzeganie przemocy w literaturze 107
6.2. Wybrane badania nad postrzeganiem przemocy 113
6.3. Postrzeganie przemocy w wychowaniu w badaniach własnych 117
6.3.1. Postrzeganie przemocy poprzez uczniów 117
6.3.2. Postrzeganie przemocy przez rodziców 123
6.3.3. Postrzeganie przemocy przez nauczycieli 137
Zakończenie 147
Bibliografia 149
Aneks 155