Jak pisać i redagować to drugie wydanie tego tytułu, zaktualizowane i poszerzone o świeże przykłady treści wzorów użytkowych. Poradnik składa się z dwóch części.
Pierwsza z nich pt. Poradnik redaktora. Zasady opracowania edytorsko-typograficznego tekstów w języku polskim to kompendium wiedzy z zakresu edytorstwa i typografii. Jak piszą autorzy w jej wstępie: Warunkiem tworzenia poprawnych publikacji jest wszakże nabycie słusznej wiedzy z zakresu edytorstwa i typografii, która to wiedza była do niedawna domeną środowisk profesjonalnie związanych z branżą wydawniczo-poligraficzną – redaktorów merytorycznych i technicznych, korektorów, łamaczy tekstu, grafików itd. Wiedzę tę przybliża niniejsze opracowanie, które stanowi swego typu kodyfikację norm wydawniczych w zakresie opracowania redakcyjnego tekstu.
Druga część pt. Wzory tekstów użytkowych posiada opisy struktury i przykłady realizacji 55 gatunków tekstów użytkowych występujących we współczesnej polszczyźnie publicznej. W drugim wydaniu autorzy powiększyli wybór przykładów w najróżniejszych gatunkach tekstów o te treści, które w ostatnich latach zaczęły pojawiać się częściej. Są więc nawiązania do korespondencji przez internet i w mediach społecznościowych, do prezentacji w formie slajdów; przekazane są nowe wzory np. Listu motywacyjnego, scenariusza przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej czy budowy treści komunikatu poczty głosowej w telefonie komórkowym. Niektóre wzory tekstów użytkowych zostały wzbogacone o przykładowe treści stanowczo {pomocn|przydatn)e i wykorzystywane w ostatnim czasie. Dotyczy to m.in. Postu w mediach społecznościowych, wątku na forum czy opinii pisanych przez kupujących produkt w sklepie internetowym.