O jakości konkursu decydują głównie zadania. Powinny być one oryginalne, interesujące i o różnym stopniu trudności. Ich rozwiązanie powinno sprawiać satysfakcję, a kłopoty z rozwiązaniem nakłaniać do pogłębiania swej wiedzy i umiejętności.
Ta książka zawiera subiektywny wybór,,najlepszych" zadań z konkursów algorytmiczno-programistycznych współorganizowanych poprzez Uniwersytet Warszawski wraz z opisem rozwiązań wzorcowych. Wyboru zadań dokonały osoby, które odegrały stanowcze role w historii polskich konkursów algorytmiczno-programistycznych jako ich uczestnicy albo organizatorzy.
Autorzy wszystkich opracowań w tej książce posiadają ścisłe związki z Wydziałem Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego jako jego absolwenci, pracownicy lub studenci. Zadania przedstawione i omówione w tej książce pochodzą z następujących konkursów informatycznych: Olimpiada Informatyczna, Olimpiada Informatyczna Gimnazjalistów, Obóz Naukowo-Treningowy im.
Antoniego Kreczmara, Olimpiada Informatyczna Krajów Europy Środkowej, Akademickie Mistrzostwa Polski w Programowaniu Zespołowym, Potyczki Algorytmiczne. Informacja o autorach: Autorami opracowań w tym wydawnictwie są osoby, które mają ścisłe związki z Uniwersytetem Warszawskim i odcisnęły znaczący ślad w historii konkursów informatycznych organizowanych albo współorganizowanych przez Uniwersytet.
Ze względu na charakter tej książki ograniczyliśmy się tylko do osób, które mają doświadczenie w przygotowywaniu i rozwiązywaniu zadań konkursowych. Wśród autorów są wykładowcy akademiccy i studenci, zawodnicy o międzynarodowych sukcesach w konkursach programistycznych, edukatorzy i popularyzatorzy informatyki.
Każdy autor został poproszony o wybranie i opisanie rozwiązań dwóch zadań z konkursów współorganizowanych przez Uniwersytet Warszawski, które uznał za najciekawsze, przy czym na dobór zadania mogły posiadać wpływ równocześnie jego trudność, metody rozwiązania i walory edukacyjne, jak i osobiste wspomnienia z nim związane.
Każdy autorski opis rozwiązań jest poprzedzony krótkim biogramem, przedstawiającym związki autora z konkursami programistycznymi oraz jego zainteresowania naukowe i pozanaukowe.