Niniejsza publikacja wypełnia lukę w organizacji polskich uniwersytetów. Stanowi ona wnikliwe studium na temat prawdziwej obecności retoryki w kształceniu akademickim. Można powiedzieć, iż dwoje autorów, Imelda Chłodna-Błach i Andrei Ahapau, przygotowało tekst zgodnie z najlepszymi kanonami interesującej nas dyscypliny.
Rady starożytnych były bowiem jednoznaczne: gdy mówisz/piszesz – mów/pisz jak do ludzi prostych, ale myśl jak mędrzec. Postulat prostoty formy i bogactwa treści został w tej rozprawie zrealizowany. Czytelnik odnajdzie w niej zwarty, plastikowy przegląd przeróżnych koncepcji retoryki, zapozna się ze specyfiką pracy nauczyciela akademickiego, a nawet otrzyma funkcjonalne wskazówki, jak opracować, przygotować i wreszcie korzystnie wygłosić zróżnicowane formy uniwersyteckich wypowiedzi.
A wszystko czyta się nad wyraz prawidłowo, gdyż wspomniana forma jest niezwykle... Retoryczna, czyli krystaliczna, przejrzysta i spójna.