W historii szachów różni podejmowali próby opisywania sposobów nauki i analizy sytuacji. Autorzy korzystali z zasobów swej praktyki i to, co umieli, opisywali w ćwiczeniach. Nie było czasu na tworzenie całościowej metodyki w podręcznikach dla dzieci i za każdym razem czegoś okazywało się w książkach,,za mało"...
Dziś szachy są inne, najwyższy czas na analityczne przewartościowanie wszystkich dotychczasowych metod. Obecnie trener klubowy nadal poszukuje najlepszych metod nauczania i ćwiczeń, aby w praktyce zbliżyć się do ideału.
Niniejsza książka ma pomóc w uporządkowaniu ćwiczeń i wykorzystywanych metod. Jest to pierwszy taki zbiór metodyczny w Polsce, dedykowany dla wszelkich, którzy chcą pracować z dziećmi. Autor urodził się w 1950 roku na Kołymie, w obozie dla więźniów politycznych.
W 1957 roku przybył z rodzicami do Polski i tu rozpoczął naukę - najpierw w szkole podstawowej, następnie w liceum. Ukończył studia na Uniwersytecie we Wrocławiu. Pracował w wielu zawodach. Po studiach postanowił zająć się problemem,,organizacji myślenia".
Praktyka zawodowa w szkole przyczyniła się do powstania pierwszej książki o metodyce szachowej:,,Błąd przy starcie", następnie ukazały się:,,Szachy - ćwiczenia użytkowane",,,Elementarz szachowy",,,Pytanie - początek myślenia",,,Szachy - ćwiczenia siłowe".
Niniejsza książka jest zarysem metodycznym do nauczania gry w szachy zarówno w szkołach i przedszkolach, jak i dla starszych uczniów, na zajęciach w klubach. To pierwsza taka książka w Polsce. W opracowaniu znajduje się publikacja:,,Choroba egzaminacyjna" i,,Sprawiedliwość - droga nadziei".
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.