Tocząca się w ostatnich latach dyskusja w sprawie edukacji na rzecz bezpieczeństwa, z włączeniem bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), włącza poza organami nadzoru nad warunkami pracy, także inne instytucje.
Problematyka ta coraz częściej obecna jest w czasopismach branżowych, podejmują ją przedstawiciele środowisk zainteresowanych jakościową poprawą usług edukacyjnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz poprzez sądy, w trakcie dochodzeń powypadkowych.
Wzrost zainteresowania rynkiem edukacyjnym wynika jeszcze z możliwości pozyskiwania unijnych dotacji, wynikających między innymi z wykonywania unijnych oraz krajowych strategii z zakresu edukacji ustawicznej.
Wspomniane zainteresowanie spowodowało z jednej strony ożywienie rynku szkoleń, a z drugiej wywołało szereg niepokojących zjawisk dotyczących właściwego sposobu realizowania usług edukacyjnych. Coraz bardziej uwidacznia się na dodatek pogląd, że obowiązujące uregulowania na temat edukacji z zakresu bhp nie idą w parze z potrzebami generowanymi przez zmiany na rynku pracy, świeże technologie, zmiany organizacji pracy i nowo powstające zagrożenia.
Literatura naukowa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jeszcze stosunkowo uboga. W ostatnich latach ukazało się jednak mnóstwo pozycji, w których tematyka bhp została podjęta. Wobec braku w literaturze kompleksowego opracowania z zakresu jakości usług szkoleń bhp szanowano obszar ten za wart naukowego opracowania.
Niniejsza monografia, zawierająca ocenę jakości usług szkoleniowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, jest próbą wypełnienia tej luki zarówno od strony teoretycznej, jak i zastosowań praktycznych.