Żyjemy w kulturze rywalizacji, w której należy ścigać się o „palmę pierwszeństwa". Liczy się wyłącznie świętowanie zwycięstwa; pierwszeństwo w rankingu, najwyższy stopień podium. Bycie przywódcą, a nie zastępcą. Także wśród Chrześcijan, którzy przecież znają słowa Jezusa „ostatni będą pierwszymi". Drugi plan nadal umyka uwadze, mimo pontyfikatu papieża Franciszka, którego fascynacja takimi postaciami była inspiracją tej książki.
Jest to zbiór rozmów na temat biblijnego drugiego planu – z abp. Grzegorzem Rysiem, metropolitą łódzkim, historykiem Kościoła i wielkim pasjonatem Biblii rozmawiała Małgorzata Bilska, dziennikarka i socjolog.
dużo postaci ze Starego i Nowego Testamentu znamy z niedzielnych homilii, katechez czy lektury brewiarza. Jest jednak dużo takich, które choć barwne, niezwykłe, autentyczne (z krwi i kości), pozostają w ukryciu. Ananiasz, cztery „prababki Jezusa", Zacheusz, korzystny łotr, Lidia z Tiatyry lub Barnaba są praktycznie obcy wielu chrześcijanom. Ich role są może drugoplanowe, lecz nie mniej znakomite. Poza tym Bóg kocha ich wyjątkowo. Tylko On potrafi dostrzec siedzącego na drzewie Zacheusza, którym wszyscy gardzą, bo jest zdrajcą i nieczystym, tylko On „wprasza się" do niego na obiad, ku zgorszeniu otoczenia. Jedynie On może spełnić prośbę Syrofenicjanki, od której odwracali się porządni i pobożni. Ich historie dużo mówią o Bogu, którego czcimy, choć nadal słabo znamy. Dzięki nim odkrywamy Go na nowo.
Wyboru postaci dokonał abp Grzegorz Ryś. Małgorzata Bilska zadbała o to, by historie miały odniesienie do współczesności. Biblia jest wiecznie aktualna. Aby to poczuć, trzeba wyjść na spotkanie biblijnych epizodystów. Są tak tacy jak my, możemy się z nimi utożsamiać.
Dlaczego warto nabyć tę książkę?
- atrakcyjne i nietypowe ujęcie treści biblijnych
- Można pogłębić wiedzę na temat wybranych wydarzeń z Biblii i postaci w niej występujących
- Walory nie tylko edukacyjne, treść rozmów zmusza do refleksji i odniesień do życia współczesnego
- Zapoznajemy się ze sposobem czytania Biblii poprzez lubianego i wyjątkowo renomowanego Arcybiskupa Grzegorza Rysia, znanego nie tylko ze swej duszpasterskiej działalności, ale także z ogromnej wiedzy, poczucia humoru, a także dystansu do siebie i świata.
Fragment z książki:
Weronika (fragm.)
Małgorzata Bilska: Uzdrowienie kobiety cierpiącej na krwotok opisali wszyscy trzej synoptycy.
Abp Grzegorz Ryś: Kiedy ta kobieta „dotknęła" Jezusa, On wziął na siebie jej upływ krwi. Całą nieczystość, również rytualną, jaka z tym się wiązała. Stąd ta VI stacja drogi krzyżowej, która mówi,teraz ona podchodzi do zakrwawionego Jezusa i ociera Mu twarz z krwi. Bierze ją na swoją szatę, swoją chustę. Widzimy Weronikę jako kogoś, kto – na tyle, na ile to jest osiągalne – próbuje się Bogu odwdzięczyć za łaskę otrzymaną wcześniej. Ona nie jest w stanie „wziąć" Jego upływu krwi, ale godzi się na jakąś Jego „nieczystość". Jezus, skazaniec, jest renomowany za nieczystego (rytualnie). Wszyscy się od Niego odsuwają. Ona jedna do Niego podchodzi, dotyka Go. Od czasu, gdy odkryłem tę tradycję, jestem wyjątkowo wrażliwy, kiedy ktoś mi mówi, iż VI stacja jest niebiblijna. Literalnie – tak. Lecz jeśli pójść za tą – wyjątkowo wczesną – tradycją, to ona jest zakorzeniona w Ewangelii, w wydarzeniu uzdrowienia kobiety cierpiącej na upływ krwi.
(…)
MB: Podoba mi się taka Weronika. Łatwo uznać jej gest za stereotypowo macierzyński, troskę o drugiego. Kobiety wpisane są w Kościele wyłącznie w logikę bezinteresownego poświęcenia, charakterystycznego dla sfery prywatnej, mężczyźni natomiast w logikę podmiany. Typową dla sfery publicznej. Ona kieruje się tą drugą. To daje nowe przestrzenie do myślenia o naturze pań.
Abp GR: Absolutnie tak – jest to odpowiedź na dar doznany od mężczyzny. Wtedy stacja VI jest niezwykle głęboka…
MB: Pomówmy o kobiecie cierpiącej na krwotok. Co w żydowskim świecie oznaczała nieczystość rytualna?
Abp GR: Ona nie miała możliwości wejścia do świątyni. Uczestniczenia w kulcie. Do czasu, aż trwał jej problem, nie ustał upływ krwi. Lecz to był w dodatku nakaz dystansu do wspólnoty ludzkiej. Każdemu, kogo dotknęła, przekazywała własną nieczystość. Widać to zwłaszcza w Łukaszowym opisie tego wydarzenia. Kiedy Jezus próbuje ją wyciągnąć z tłumu, ona jest po prostu przerażona! Wie, że nie powinno jej tu być. Wszyscy, którzy stali obok, mieli prawo mieć do niej pretensje. Ogromnie ważne jest to, że nieczystość rytualna nie ma charakteru moralnego. Pan Jezus do tej właśnie nieczystości miał duży dystans. Mówił nad wyraz wyraźnie o tym, co człowieka zanieczyszcza – nie jedzenie i rzeczy pochodzące z zewnątrz lecz przeciwnie. To co płynie z wnętrza, grzeszne pragnienia serca. W myśleniu Jezusa, w Jego działaniu, upływ krwi nie jest czymś, co czyni kobietę nieczystą.
Noty o Autorach:
Arcybiskup Grzegorz Ryś – doktor habilitowany nauk humanistycznych specjalizujący się w historii Kościoła, arcybiskup metropolita łódzki od 2017. Zaangażowany na rzecz ekumenizmu i dialogu międzyreligijnego. Był pomysłodawcą zorganizowanego w 2011 roku spotkania chrześcijan, żydów i muzułmanów w intencji pokoju pod nazwą „Echo Asyżu w Krakowie". Wszedł w skład Międzynarodowej Rady Oświęcimskiej, a także kapituł Nagrody im. Ks. Stanisława Musiała przyznawanej poprzez Klub Chrześcijan i Żydów „Przymierze" oraz Nagrody Znaku i Hestii im. Księdza Józefa Tischnera
Małgorzata Bilska - dziennikarka, publicystka, autorka książek; absolwentka studiów doktoranckich w Instytucie Socjologii UJ (specjalizuje się w problematyce kultury współczesnej i tzw. Nowych ruchów społecznych). Publikowała w czasopismach naukowych, a także m. In. Tygodniku Powszechnym, Znaku, Więzi. Przeglądzie Powszechnym, Pressjach i Wprost, prowadziła bloga na portalu rmf24.pl. Jest stałym współpracownikiem Przewodnika Katolickiego gdzie prowadzi rubrykę "Bez Owijania". Współpracuje z międzynarodowym portalem Aleteia i Rzeczpospolitą. Prowadzi warsztaty z komunikacji interpersonalnej i profilaktyki przemocy. Mieszka w Krakowie.
Spis treści:
1. Dotyk Weroniki – Kobieta cierpiąca na upływ krwi/Weronika
2. Brat Szawła – Ananiasz
3. Ubogi z wyboru – Barnaba
4. Kobieta sukcesu – Lidia
5. Nie jestem godzien – Setnik
6. Poganka inspiruje Jezus Tour – Syrofenicjanka
7. Awans arcycelnika – Zacheusz
8. Prawdziwy pan – Józef
9. Para wszechczasów – Pryska i Akwila
10. Potrójnie wykluczona – Prorokini Anna
11. Tête-à-tête z Jezusem – Niewidomy z Betsaidy
12. Mistrzyni marnotrawstwa – Maria z Betanii
13. Obfity Juda – Juda patriarcha
14. Kapłan spoza mainstreamu – Melchizedek
15. Cztery babki z charakterem – Tamar, Rachab, Rut, Batszeba
16. Miłość drugiego planu – Oblubieniec i Oblubienica
17. Robotnik ostatniej minuty – dobry Łotr
Recenzja - ks. Sebastian Picur