W artystycznej Utopii każde dzieło teatralne byłoby zarzewiem buntu i powodowałoby realną, atrakcyjną zmianę jak „bitwa o Hernaniego” czy zdjęcie z afisza Dejmkowskich Dziadów. Pojawiające się w tytule tomu hasło „teatr zaangażowany” odsyła samoczynnie do istotnie szerszego kulturowego kontekstu – napięcia pomiędzy etyką a estetyką.
Pytanie o autonomię sztuki, stopień jej wyemancypowania względem przestrzeni społecznej czy szeroko rozumianej sfery politycznej padało nie raz, pomimo to ciągle powraca jako problem determinujący ogląd twórczości artystycznej.
Koncepcja tomu i jego przekrojowa struktura opierają się na współczesnej dynamice zjawiska. Autorami tekstów są historycy, teoretycy i praktycy teatru, niezależni dziennikarze. Tę obfitość perspektyw pogłębia aspekt dla analizy dzieła teatralnego fundamentalny – równoczesność aktu stylizacji i percepcji.
W książce uwzględniona została ta podwójna optyka; spojrzenie „kreatorów” współgra z dekodowaniem przejawów zaangażowania teatru przez „odbiorców”, krytyków i badaczy. Wydaje się oczywiste, że "teatr zaangażowany” w tym szerokim znaczeniu wykracza już dzisiaj poza sferę klasycznie rozumianej sztuki i teatru, znajduje stanowczo korzystne warunki rozwoju w Polsce i innych krajach za sprawą wielu zwrotów (społecznego, performatywnego), co oczywiste, ale także w związku z postępującym procesem demokratyzacji społeczeństwa, wymagającym jego aktywności i oporu wobec rozmaitych ośrodków władzy; a to testuje się najlepiej w teatrze (…), który i jako sztuka, i jako instytucja, wreszcie najogólniej jako praktyka kulturowa opiera się po prostu na współobcowaniu bliźnich.
[z recenzji dr hab. Doroty Fox] Tytuł Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie. Wrocławski Zeittheater Autor Magdalena Gołaczyńska,Justyna Kowal,Piotr Rudzki Wydawnictwo Universitas EAN 9788324236633 ISBN 9788324236633 Kategoria Sztuka\Teatr liczba stron 254 Rok wydania 2021 Oprawa Miękka ze skrzydełkami Wydanie 1